امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
زیت نت

زیت نت

مجله ای برای تمام فارسی زبانان
X
رفع گرفتگی بینی در خانه

۷ روش درمان طبیعی برای رفع گرفتگی بینی در خانه

زیت نت : گرفتگی بینی یکی از بدترین حالت های هر فردی در دوران سرما خوردگی، آلرژی های فصلی و یا مشکل در بینی می تواند باشد. پر بودن و یا گرفتگی بینی باعث می شود احساس داشته باشید و علاوه بر آن می تواند در تنفس اختلال ایجاد کند، باعث سردرد شود و شما را در شب بیدار نگه دارد. در حالی که بسیاری از مردم در حالت عادی گرفتگی بینی خود را به دلیل وجود مخاط اضافی آن می دانند، اما احتقان بینی در واقع ناشی از رگ های خونی ملتهب (متورم) در سینوس ها است.

خبر خوب این است که علت این گرفتگی بینی هرچه که باشد، تعدادی کار ساده وجود دارد که می توانید در خانه انجام دهید تا در اسرع وقت احساس بهتری داشته باشید حتی بدون اینکه به داروخانه سری بزنید. بر خلاف برخی از داروهای ضداحتقان و گرفتگی بینی بدون نسخه، این درمان های طبیعی هیچ گونه عوارض جانبی مانند خواب آلودگی یا بی قراری ایجاد نمی کنند.

در ادامه ۷ روش درمان طبیعی برای رفع گرفتگی بینی در خانه آورده شده که می تواند به شما کمک کند بلافاصله راحت تر نفس بکشید.

رفع گرفتگی بینی در خانه

۷ روش درمان طبیعی برای رفع گرفتگی بینی در خانه

 

۱ – اضافه کردن رطوبت کافی به هوای اطراف

استفاده از دستگاه بخور یا بخارساز خنک کننده در خانه یا محل کار شما یک راه ساده و موثر برای کاهش گرفتگی بینی است. تنفس در هوای مرطوب به تسکین بافت های تحریک شده بینی، کاهش التهاب سینوس و رقیق شدن مخاط (که به تخلیه آن کمک می کند) موثر است. هر نوع دستگاهی که انتخاب می کنید، حتما آب را روزانه تعویض کنید و دستگاه را طبق دستورالعمل سازنده تمیز کنید تا از رشد باکتری ها و کپک ها جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید  هفت علتی که باعث چاقی شما می شود

 

۲ – شستشوی بینی را امتحان کنید

شستشوی مجرای بینی با استفاده از دستگاهی مانند نتی پات (روشی به نام شستشوی بینی) می تواند به شل شدن مخاط غلیظ و حذف محرک ها، آلرژن ها و میکروب ها کمک کند. برای اینکار هم هرگز از آب لوله کشی استفاده نکنید مگر اینکه آن را جوشانده و خنک کرده باشید.

رفع گرفتگی بینی در خانه

۳ – دوش آب گرم بگیرید

آیا تا به حال متوجه شده اید که هنگام سرماخوردگی، دوش گرفتن باعث می شود احساس کنید که حالتان کمی بهتر شده؟ دلیل آن این است که استنشاق بخار درد و فشار سینوسی را با کمک به تخلیه مخاط کاهش می دهد. این کار می تواند به تنفس راحت شما کمک کند و حداقل برای مدتی به حالت عادی بازگردد.

 

۴ – یک ضد احتقان طبیعی را امتحان کنید

آیا ویتامین C می تواند به کاهش احتقان و گرفتگی بینی کمک کند؟ «ویتامین C در برخی مطالعات نشان داده است که مدت سرماخوردگی را کوتاه می‌کند و شدت علائم را کاهش می‌دهد – اما مستقیماً بر احتقان تأثیر نمی‌گذارد». با این حال، اگر با احتقان ناشی از سرماخوردگی دست و پنجه نرم می کنید، مصرف مقداری ویتامین C اضافی ممکن است به شما کمک کند علائم خود را برطرف کنید و کمی سریعتر احساس بهتری داشته باشید. همچنین میتوانید روزانه یک فنجان چای زنجبیل را امتحان کنید تا به کاهش گرفتگی ناشی از آلرژی خود کمک کنید.زنجبیل دارای مکانیسم های ضد حساسیت و ضد التهابی است.

رفع گرفتگی بینی در خانه

۵ – استفاده از یک کمپرس آب گرم

اگر در اثر احتقان سردرد یا درد سینوسی دارید، سعی کنید یک کمپرس گرم را مستقیماً روی بینی و پیشانی خود قرار دهید. طبق گفته محققان این کار می تواند به کاهش التهاب و فشار بینی و کاهش ناراحتی شما کمک کند. شما می توانید یک کمپرس گرم را خریداری کنید و یا به سادگی یک پارچه شستشو یا حوله را با آب گرم خیس کنید، اضافی آن را فشار دهید، سپس آن را تا کنید و روی بینی، گونه ها و پیشانی خود قرار دهید. سعی کنید این کار را به مدت ۲۰ دقیقه انجام دهید و در چند نوبت تکرار کنید.

بیشتر بخوانید  10 راه برای کنترل فشار خون بالا بدون دارو + راه های کاهش فشار خون

رفع گرفتگی بینی در خانه

۷ روش درمان طبیعی برای رفع گرفتگی بینی در خانه

۶ –  مصرف مایعات خود را افزایش دهید

به گفته محققان، این کار در حالی که تسکین فوری ایجاد نمی کند، نوشیدن مقدار زیادی مایعات و هیدراته ماندن، به رقیق شدن مخاط در مجرای بینی کمک می کند و تخلیه سینوس های احتقانی را آسان تر می کند. محققان گروهی از افراد مبتلا به علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را تقسیم کردند، به نیمی از آنها یک نوشیدنی گرم و نیمی دیگر نوشیدنی با دمای اتاق دادند و هیچ تفاوت قابل اندازه گیری در جریان هوای بینی پیدا نکردند. جالب توجه است، گروهی که نوشیدنی گرم مصرف کردند، تسکین ذهنی بیشتری از علائم سرماخوردگی در مقایسه با گروه دیگر گزارش کردند. محققان می گویند که این امر می تواند به دلیل گرمای نوشیدنی باشد که می تواند طعم و تجربه مصرف یک نوشیدنی را افزایش دهد که می تواند احساس بهتری در شما ایجاد کند.

 

۷ – خواب شبانه خود را اصلاح کنید

همانطور که هر کسی که گرفتگی بینی دارد می تواند تأیید کند، احتقان و گرفتگی اغلب در شب بدتر می شود. یک دلیل کلیدی: وقتی صاف دراز می کشید، جاذبه باعث می شود که مخاط به جای تخلیه، جمع شود یا به عقب برگردد. برای مبارزه با این مشکل، یک یا دو بالش اضافی زیر سر خود قرار دهید، تا نیروی جاذبه بتواند برای شما کار کند، نه بر علیه شما. برای رقیق کردن مخاط و تشویق آن به تخلیه، یک دستگاه بخور سرد یا مرطوب کننده را در کنار تخت خود قرار دهید.

بیشتر بخوانید  چه میوه‌هایی برای ناراحتی های معده مفید است + میوه های مضر برای معده

 

احتیاط : اگر از گرفتگی بینی شما (در صورت نداشتن آلرژی فصلی) بیش از یک هفته بدون بهبود طول گذشته است و یا با تب، سردرد شدید یا درد صورت همراه است، با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است یک عفونت باکتریایی داشته باشید که نیاز به آنتی بیوتیک دارد.

 

منبع : everydayhealth.com

ارسال دیدگاه

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به زیت نت ♥ می باشد.