امروز: چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
زیت نت

زیت نت

مجله ای برای تمام فارسی زبانان
X
نحوه درست خوابیدن درست در بارداری

نحوه خوابیدن درست در بارداری

بارداری یکی از مراحل مهم زندگی یک زن است که بنابر تغییراتی که در بدن او در این ۹ ماه اتفاق می افتد، خوابیدن به روش قبل را مشکل می سازد. یکی از این تغییرات، بزرگ شدن محوطه شکم است. درد پشت و کمر، سوزش معده، تنفش های کوتاه و بی خوابی از دیگر عوامل این تغییرات است که باعث می شود مادر نتواند مثل همیشه بخوابد.
یکی از بهترین وضعیت خوابیدن در دوران بارداری، خوابیدن به پهلو است. در حالت خوابیدن به پهلوی چپ که بهترین وضعیت خوابیدن در باداری محسوب می شود، باعث افزایش خون رسانی به جفت و جنین و رسیدن مواد مغذی بیشتر به او می شود. علاوه بر افزایش وزن جنین، باعث کاهش فشار به اندام های داخلی مادر می شود. خوابیدن به پهلوی راست نیست دومین پوزیشن مطلوب برای خواب است اما خوابیدن به پهلوی چپ مزایای بیشتری دارد. در کل برای خوابیدن به پهلو، نیاز است که مادر بالشتی بین دو زانو قرار دهد تا راحت تر بخوابد.

نحوه درست خوابیدن درست در بارداری

نحوه خوابیدن درست در بارداری

خوابیدن به پشت (طاق باز) باعث ایجاد کمردرد، مشکلات تنفسی و گوارشی، بواسیر، کاهش فشار خون مادر و کاهش گردش خون به جنین می شود. و با سنگین شدن جنین ممکن است خونرسانی به جنین مختل شود. خوابیدن روی شکم هم با بزرگ شدن جنین می تواند باعث فشار به جنین و آسیب به او شود.
این نکته قابل اهمیت است که توصیه می شود در هنگام خوابیدن از غلت زدن ناگهانی و سریع جلوگیری شود.

بالشت یکی از مهمترین مواردی است که در داشتن خواب بهتر کمک می کند. بالشت های بارداری که مخصوص این دوران طراحی و ساخته شدند، در آرامش خواب و سلامت جنین کمک زیادی می کنند. می توان از بالشت های معمولی استفاده کرد و یک بالشت بین زانو و یک بالشت برای محافظت بیشتر زیر شکم قرار داد. بالشت های C و U شکل نیز برای بارداری طراحی شده است که علاوه بر محافظت از شکم، به عنوان تکیه گاه برای کمر نیز استفاده می شود. بعضی از بالشت های بارداری به گونه ای طراحی شده اند که بعد از زایمان نیز می تواند به عنوان تشک غلت گیر نوزاد مورد استفاده قرار گیرد.

بیشتر بخوانید  دلایل افسردگی پس از زایمان چیست؟

نکاتی برای بهبود خواب مادر باردار نیز توصیه می شود. از آنجا که در دوران بارداری مثانه تحت فشار است توصیه می شود قبل از خواب نوشیدن مایعات را محدود کنند. استفاده از الکل و کافئین می تواند از کیفیت خواب بکاهد. حمام کردن با روغن و ماساژ سبک، می تواند آرامش بیشتری در خواب برای مادر باردار داشته باشد. با ورزش کافی و تغذیه درست، می تواند سوزش سر دل را کاهش داده و خواب راحت به ارمغان آورد. در مراحل اول بارداری، چرت زدن در روز افزایش می یابد ولی اگر بتوان میزان آن را کم کرد، بدخوابی شبانه نیز کاهش می یابد. هنگام خواب استفاده وسایل الکترونیکی کاهش یابد تا کیفیت خواب افزایش پیدا کند. توصیه می شود مطالعه کنند ولی مطالعه مطالبی در مورد بارداری یا آمادگی زایمان می تواند ایجاد استرس کند و خواب آن ها را پریشان کند. استفاده از موسیقی های آرامش بخش نیز می تواند در کاهش استرس و آرامش قبل از خواب کمک کند.

 

نحوه درست خوابیدن درست در بارداری

ارسال دیدگاه

هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به زیت نت ♥ می باشد.