امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
زیت نت

زیت نت

مجله ای برای تمام فارسی زبانان
X
آمپول روگام در بارداری

آمپول روگام در بارداری

زیت نت : در دوران بارداری مواد غذایی و اکسیژن از طریق بند ناف به جنین منتقل می شود و احتمال این که خون مادر و جنین باهم مخلوط شوند کم است. اما ممکن است در خونریزی های دوران بارداری، سقط جنین، تست آمینوسنتز و … خون مادر و جنین با هم مخلوط شود و ناسازگاری در Rh خون می شود. فاکتور Rh پروتئینی است که بر روی سلول های قرمز خون قرار دارد. اگر این پروتئین وجود داشته باشد گروه خونی مثبت و اگر نباشد Rh خون منفی می شود. اگر کسی به انتقال خون نیاز داشته باشد بنابر Rh آن خون تزریق می شود. اما در دوران بارداری که احتمال مخلوط شدن خون جنین و مادر وجود دارد، نگرانی هایی بوجود می آید. در این مادران، در هفته بیست و هشتم روگام حتما تزریق شود. پس از زایمان نیز در صورتی که گروه خونی نوزاد مثبت باشد، باید مجددا تزریق شود.

آمپول روگام در بارداری

آمپول روگام در بارداری

اگر مادری با گروه خونی منفی و پدر با گروه خونی مثبت باشد این مسئله مهم است و احتمال اینکه RH خون جنین مثبت باشد زیاد است.۵۰ درصد ممکن است کودک Rh مثبت یا منفی داشته باشد. اما وقتی که هر دو والدین دارای Rh مثبت یا هر دو دارای Rh منفی داشته باشند، فرزند آن ها نیز، دارای Rh مشابه والدین می باشند و نیازی به تزریق روگام نیست.

اگر خون با دو Rh متفاوت با هم مخلوط شوند، بدن تشخیص به ماده بیگانه می دهد و آنتی بادی تولید می کند. مثل مواردی از جمله زایمان قبلی و سقط جنین. در این موارد روگام تاثیری ندارد و کمکی نمی کند. اما روش هایی وجود دارد که این مشکل را حل کند از جمله اینکه پزشک قبل از خارج شدن نوزاد از رحم مادر، با استفاده از بند ناف، به کودک انتقال خون انجام می دهد که بر اساس غربالگری ها و بررسی رشد جنین این تصمیم گرفته می شود. شاید نیاز باید که زایمان پیش از موعد انجام شود.

بیشتر بخوانید  10 تغییر شگفت انگیز در دوران بارداری + علائم بارداری

آمپول روگام در بارداری

آمپول روگام در بارداری

روگام هر زمان که احتمال مخلوط شدن خون مادر و کودک باشد، به مادر تزریق می شود. در هفته بین بیست و شش تا بیست و هشت بارداری، زمانی که جفت شروع به نازک شدن می کند، بعد از سقط جنین یا تولد نوزاد مرده و حاملگی خارج از رحم نیز باید روگام تزریق شود. بعد از انجام هر آزمایش تهاجمی از جمله آمینوسنتز نیاز به تزریق رگام است. در ضربه یا آسیب به بدن ناشی از تصادف یا افتادن مادر، نیاز به روگام است. روگام حدود سیزده هفته موثر است و با تزریق عضلانی به کار برده می شود.

تزریق روگام ممکن است عوارضی داشته باشد، از جمله سفتی و تورم و درد جوش یا قرمزی پوست. ممکن است در بعضی افراد تب خفیف و احتمال بروز واکنش آلرژتیک داشه باشد. اما روگام خطراتی برای سلامتی مادر و جنین ندارد اما اگر به موقع تزریق نشود ممکن است عوارضی چون کم خوتی، نارسایی قلی و آسیب مغزی و زردی شدید برای نوزاد بوجود آورد و برای بارداری های بعدی مادر نیز مشکلاتی ایجاد شود.

ارسال دیدگاه

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به زیت نت ♥ می باشد.