امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
زیت نت

زیت نت

مجله ای برای تمام فارسی زبانان
X
انواع روش های زایمان

انواع روش های زایمان | سزارین و زایمان طبیعی

به طور کلی روش های زایمان دو نوع است. زایمان طبیعی و سزارین. زایمان طبیعی به تنهایی به انواع مختلف تقسیم می شود. اما به طور کلی مراحل یکسانی دارد و روش های مختلف آت، تنها برای کاهش درد توصیه می شود. اما روند یکسانی دارد.
زایمان یکی از حساس ترین فرایندهای پزشکی است که می تواند مادر باردار را مضطرب کند. گاهی مادران باردار در کل بارداری خود، نگران زایمان و انتخاب نوع آن هستند که توصیه می شود طبق شرایط مادر و جنین، انتخاب روش زایمان را با مشورت پزشک خود انجام دهند. با توجه به استرس زیادی که مادر برای فرایند زایمان متحمل می شود، پزشکان در صدد ابداع روش های مختلف برای آسان کردن مراحل زایمان بر آمده اند.

انواع روش های زایمان

انواع روش های زایمان | سزارین و زایمان طبیعی

به طور کلی در زایمان طبیعی، اولین مرحله آغاز درد زایمان است. با شروع درد و انقباض که گاهی منجر به پاره شدن کیسه آّب می شود، دهانه رحم کم کم و به مرور باز می شود. برای اندازه گیری دهانه رحم و تخمین مرحله زایمان، ماما به صورت تخمینی از ۱ تا ۱۰ سانت را گزارش می دهد. در زمانی که دهانه رحم زیر ۶ سانت است دردها نسبتا کم و با فاصله منظم از هم ایجاد می شود. اما در ۶ سانت به بالا، انقباضات به گونه ای است که بیشتر به صورت درد کم و زیاد انجام می شود و بازه زمانی بدون درد ندارد. وقتی دهانه رحم ۸ سانت و بیشتر باز شود حس درد تبدیل به زور می شود و مادر در زمان های کوتاه احساس زورو فشار می کند که مراحل زایمان و خروج نوزاد شروع می شود. وقتی نوزاد خارج می شود درد به طور کامل از بین می رود. در مرحله آخر زایمان که معمولا بین ۱۰ دقیقه تا نیم ساعت رخ می دهد، خروج جفت است که معمولا بدون درد و خود به خودی انجام می شود. پزشک وظیفه دارد به بررسی سلامت جفت بپردازد و در صورتی که حس کند جفت به طور کامل از رحم خارج نشده باشد، لازم است تمهیدات لازم را برای پاکسازی رحم انجام دهد.

بیشتر بخوانید  چگونه باردار شویم؟ + نکاتی که قبل از حاملگی باید رعایت شود

انواع روش های زایمان

انواع روش های زایمان | سزارین و زایمان طبیعی

و اما در مورد عمل سزارین، به دو صورت بی حسی و بیهوشی عمومی انجام می شود. در شرایط بیهوشی کامل در اتاق عمل داروی بیهوشی به مادر تزریق می شود و در حین عمل مادر کامل بیهوش است و چیزی حس نمی کند. اما در روش بی حسی، داروی بیحسی به کمر مادر تزریق می شود و قسمت کم به پایین بی حس می گردد اما مادر هوشیار است و هنگام تولد نوزاد می تواند سریع او را ببیند و در آغوش گیرد.

معمولا پزشکان با توجه به عوارض سزارین،ترجیح می دهند که مادر به صورت طبیعی زایمان کند. در صورتی که شرایط او خاص باشد توصیه می شود که سزارین انجام گردد. درشت بودن جنین، شکل لگنی نا مناسب مادر، مدفوع کردن جنین در رحم مادر، دو یا چند قلویی جنین، نامنظم بودن ضربان قلب جنین، پیچیده شدن بند ناف دور گردن جنین، جفت سر راهی یا خروج بند ناف قبل ار تولد نوزاد که می تواند برای سلامت جنین و مادر مشکلاتی بوجود آورد، توصیه می شود که سزارین انجام گیرد.

ارسال دیدگاه

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به زیت نت ♥ می باشد.