امروز: جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
زیت نت

زیت نت

مجله ای برای تمام فارسی زبانان
X
بارداری دو یا چند قلویی

بارداری دو یا چند قلویی | راه های دو قلو باردار شدن

بارداری های چند قلویی با این که خوشحالی و جذابیت برای زوج دارد، اما سختی بارداری و پرورش آن، باعث ایجاد استرس در آن ها می شود. مادرانی که چندقلو باردار هستند نیاز به مراقبت های بیشتری نسبت به بارداری تک قلویی در قبل و بعد از زایمان دارند. اگر مراقبت هایی انجام نشود ممکن است به مادر و جنین آسیب وارد شود. چند قلویی قبل از مشخص شدن در سونوگرافی، علایمی هم دارد. بزرگ شدن رحم بیش از حد انتظار، افزایش اشتها، افزایش ناخوشی و ویارهای صبحگاهی، اضافه وزن بیش از حد در اوایل بارداری و در سن بالاتر جنین ها، حرکت همزمان در بخش های مختلف شکم می تواند ار علایم چند قلویی باشد.

 بارداری دو یا چند قلویی

احتمال دو قلو زایی در مادرانی که در خانواده خود سابقه دو قلو زایی دارند، بیشتر است. در سن های بالای مادر امکان چند قلو زایی افزایش می یابد. زایمان های زیاد و استفاده از داروهای باروری و روش های باروروی مثل IUI و IVF و مصرف لبنیات زیاد در بازه اقدام به بارداری می تواند عوامل بوجود آمدن بارداری چند قلویی باشد. مصرف ویتامین ها و مکمل ها در بارداری چند قلویی مانند بارداری ها معمولی است و نیازی به افزایش میزان آن نیست. اما با گرفتن آزمایش های چکاپ در دوران بارداری، ممکن است پزشک تجویز بیشتر مکمل آهن کند که باعث حالت تهوع و یبوست بیشتری می کند و با تجویز پزشک و تغذیه درست از این امر پیشگیری کرد. وزن مادر در بارداری های چند قلویی بین ۱۸ تا ۲۳ کیلوگرم افزایش می یابد. در بارداری های چند قلویی میزان نیاز آب، افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید  چگونه با کودک عصبانی رفتار کنیم؟ 10 روش جلوگیری از پرخاشگری کودکان

بالاخص در نیمه دوم بارداری، برای حفظ آب بدن،مصرف آب بیشتری نیاز است. در صورت کاهش آب بدن، امکان زایمان زود رس بوجود می آید. بارداری دو یا چند قلویی با سونوگرافی مشخص می شود. گاهی در سونو گرافی دو قلویی تشخیص داده می شود اما در زمان تولد یک قل بیشتر به دنیا نمی آید. در این موارد سندرم قل ناپدید شده بوجود می آید که هنوز علت آن مشخص نیست.

بارداری دو یا چند قلویی

در بارداری های چند قلویی علاوه بر تغذیه مناسب، نیاز به استراحت بیشتر نسبت به بارداری های طبیعی وجود دارد . در مواردی که نوزادان زودتر از موعد به دنیا می آیند، افسردگی پس از زایمان شایع تر است. یکی عواملی که بارداری های چندقلویی را نگران کننده می کند درد زایمان و تولد زودرس است. نیمی از چند قلوها پیش از ۳۷ هفتگی به دنیا می آیند. این نوزادان اغلب دارای وزن کمتر از ۲۵۰۰ گرم است که ممکن است با مشکلات ریه، به دنیا آیند و نیاز است در دستگاه های مخصوص در بیمارستان نگهداری شوند تا آماده زندگی در بیرون را داشته باشند. در بارداری چندقلویی احتمال کنده شدن جفت می شود.

سندروم ناپدید شدن قل نیز یکی از عوارضی است که ممکن است در چند قلویی بوجود آید که یکی از جنین ها ناپدید یا سقط می شود. این پدیده می تواند با خونریزی همراه باشد. اگر دو قلویی با جفت مشترک و کیسه آب مشترک باشد، رگ های خونی به جفت متصل شده و خون را از جنین دیگر می گیرد. احتمال نقص مادرزادی در چند قلویی ها نسبت به بارداری معمولی دوبرابر می شود. اغلب چند قلویی ها، امکان زایمان به صورت طبیعی و جود ندارد و طبق تجویز پزشک نیاز است سزارین انجام شود.

بیشتر بخوانید  غربالگری سه ماهه دوم بارداری
ارسال دیدگاه

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به زیت نت ♥ می باشد.