امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
زیت نت

زیت نت

مجله ای برای تمام فارسی زبانان
X
تشخیص زمان تخمک گذاری

تشخیص زمان تخمک گذاری + زمان مناسب رابطه جنسی برای باردارشدن سریع

زیت نت : یکی از دلایل ناباروری زنان یا باردار نشدن تشخیص نادرست زمان تخمک گذاری است. بهترین راه برای افزایش شانس باردار شدن سریع این است که مطمئن شوید که در زمان مناسب رابطه جنسی دارید. در این بخش از زیت نت، راه و روش تشخیص زمان تخمک گذاری را خواهیم گفت. همچنین اطلاعات کاملی درباره اینکه چه زمانی باید رابطه جنسی داشته باشید که منجر به باردار شدن شود.

تخمک گذاری چیست؟

تخمک گذاری اصطلاحی است برای زمانی که یک تخمک بالغ از تخمدان آزاد می شود. این بخشی از چرخه قاعدگی است و نقش مهمی در بارداری دارد.

هنگامی که تخمک آزاد می شود، ممکن است توسط اسپرم بارور شود. در صورت لقاح، تخمک ممکن است به رحم رفته و لانه گزینی شود تا به بارداری تبدیل شود.

درک چگونگی تخمک گذاری و زمان انجام آن می تواند به شما در رسیدن به بارداری یا جلوگیری از آن کمک کند.

تشخیص زمان تخمک گذاری

سیکل قاعدگی شما از روزی که جریان قاعدگی شما شروع می شود تنظیم مجدد می شود. این مرحله شروع فاز فولیکولی است، جایی که تخمک بالغ می شود و بعداً در طی تخمک گذاری آزاد می شود.در طول فاز فولیکولی، بدن شما هورمون محرک فولیکول (FSH) را آزاد می کند که به تخمک در داخل تخمدان شما کمک می کند تا بالغ شود و برای آزاد شدن آماده شود.

هنگامی که تخمک بالغ شد، بدن شما موجی از هورمون لوتئینیزه کننده (LH) ترشح می کند که باعث آزاد شدن تخمک می شود. تخمک گذاری معمولا در حدود روز ۱۴، در ۲۸ تا ۳۶ ساعت پس از افزایش LH اتفاق می افتد.

بعد از تخمک گذاری فاز لوتئال می آید. اگر بارداری در این مرحله اتفاق بیفتد، هورمون ها از ریزش پوشش داخلی جلوگیری می کنند. در غیر این صورت، خونریزی از حدود روز ۲۸ سیکل شروع می شود و سیکل بعدی شروع می شود.

بیشتر بخوانید  آیا با تغذیه میتوان جنسیت بچه را تعیین کرد؟

۱) تخمک گذاری در اواسط چرخه قاعدگی

زمانی که سیکل قاعدگی منظمی دارید، پیش بینی تخمک گذاری آسان تر است. به طور مثال با یک چرخه ۲۸ روزه، احتمالاً در روز ۱۴ یا ( همان حدود ) تخمک گذاری خواهید داشت.

برای زنان غیر معمول نیست که دوره های قاعدگی با طول متفاوت باشد. یک ماه ممکن است ۲۸ روز باشد – که متوسط ​​در نظر گرفته می شود – و ماه بعد می تواند ۳۱ روز باشد و ماه دیگر ۲۷ روز. این طبیعی است.

چرخه های قاعدگی زمانی که خارج از محدوده “طبیعی” قرار گیرند نامنظم در نظر گرفته می شوند. دفتر سلامت زنان گزارش می دهد که یک سیکل قاعدگی نامنظم دوره ای است که کمتر از ۲۱ روز یا بیشتر از ۳۵ روز باشد.

هنگام شمارش روزهای سیکل، اولین روز خونریزی روز اول است. در قاعدگی های منظم دو هفته بعد از اولین روز خونریزی و در قاعدگی های نامنظم حد وسط دوره قاعدگی زمان تخمک گذاری است.دمای بدن شما برای چند روز پس از تخمک گذاری کمی افزایش می یابد، حدود ۰.۵ تا ۱.۳ درجه فارنهایت (۰.۳ تا ۰.۷ درجه سانتی گراد) . ممکن است بتوانید هر روز صبح با اندازه گیری دمای بدن خود تغییر را تشخیص دهید.

هنگامی که تخمدان شما یک تخمک آزاد می کند، حدود ۱۲ تا ۲۴ ساعت زنده می ماند. با این حال، اسپرم می تواند تا ۵ روز در بدن شما زندگی کند و منتظر بماند. بنابراین حتی اگر در طول دوره تخمک گذاری ۲۴ ساعته رابطه جنسی نداشته باشید، اگر چند روز قبل رابطه جنسی داشته اید، ممکن است باردار شوید.

بیشتر بخوانید  آمپول روگام در بارداری

علائم تخمک گذاری

تخمک گذاری میتواند باعث ترشح بیشتر واژن شود. این ترشح اغلب شفاف و کشدار است. گاهی اوقات ممکن است شبیه سفیده تخم مرغ خام باشد.

پس از تخمک گذاری، ترشحات شما ممکن است از نظر حجم کاهش یافته و غلیظ تر یا کدرتر به نظر برسند.

علائم تخمک گذاری :

افزایش دمای پایه بدن

خونریزی خفیف یا لکه بینی

حساسیت سینه

افزایش میل جنسی

درد تخمدان که با ناراحتی یا درد در یک طرف شکم مشخص می شود

ممکن است همه این علادم بروز نکند ، بنابراین این علائم در ردیابی باروری شما ثانویه محسوب می شوند.

۲) تشخیص زمان تخمک گذاری با استفاده از کیت های تخمک گذاری

تشخیص زمان تخمک گذاری با استفاده از کیت ها

یکی از راه های پیدا کردن زمان تخمک گذاری در یک سیکل ماهانه، استفاده از کیت (kit) های تخمک گذاری است. اگر چندین ماه برای باردار شدن تلاش کرده اید اما موفق نشدید، ممکن است بهتر باشد که از کیت های تخمک گذاری (Ovulation kits) استفاده کنید تا بهترین زمان برای انجام نزدیکی را پیدا کنید. این کار سبب افزایش شانس باردار شدن شما می شود.

کیت های پیش بینی تخمک گذاری (OPKs) در داروخانه در دسترس هستند. آنها وجود LH را در ادرار شما تشخیص می دهند که معمولاً به این معنی است که به زودی تخمک گذاری خواهید کرد.
مانیتورهای باروری اینها در فرابورس نیز موجود هستند. آنها دو هورمون – استروژن و LH – را دنبال می کنند تا به شناسایی پنجره باروری شما کمک کنند. مانیتورهای باروری می توانند گرانتر از گزینه هایی باشند که فقط LH را ردیابی می کنند. برخی از مانیتورها ادعا می کنند که هر ماه ۴ روز بارور یا بیشتر را با دقت ۹۹ درصد تشخیص می دهند.

بیشتر بخوانید  تست آمینوسنتز در بارداری

نحوه استفاده از کیت های تخمک گذاری

نوارهای کیت را در ظرفی حاوی ادرار قرار دهید یا مقداری از ادرار خود را روی آن بریزید. این کیت دو خط دارد که یکی از آنها خط کنترل است و نشان دهنده سالم بودن کیت است، و خط دوم خط آزمایش است. هنگامی که خط دوم تیره تر و یا همرنگ خط کنترل باشد یعنی میزان LH بالا رفته است. این نشان می دهد که احتمال بارداری شما بیشتر است.

از چه روزی باید آزمایش تخمک گذاری را شروع کنم؟

بهتر است خانمهایی که سیکل های مرتب دارند از روز ۱۱ سیکل روزی یکبار از کیت تخمک گذاری استفاده کنند. بیشترین میزان لقاح و باروری در روز مثبت شدن تست و روز قبل از آن است.
اگر چرخه کوتاهی دارید، می توانید فرض کنید که تخمک گذاری به احتمال زیاد در عرض ۴ روز از نقطه میانی چرخه شما رخ می دهد. بنابراین، شما باید از کیت تست تخمک گذاری ۴ تا ۶ روز قبل از اواسط سیکل خود استفاده کنید.چند روز پس از پریود و سپس هر هفته یک بار آزمایش را شروع خواهید کرد.

استفاده از کیت مهم نیست که در چه ساعاتی از شبانه روز انجام شود. به خاطر داشته باشید که مایع زیاد می تواند مقدار هورمون لوتئینیزه کننده (LH) را در ادرار شما رقیق کند و نتیجه دقیقی نشان ندهد به همین دلیل از نوشیدن مایعات زیاد بپرهیزید. هر زمانی که انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که هر روز در ساعت مشخصی تست کنید.

برخی از دلایلی که ممکن است بر تخمک گذاری و توانایی شما در انجام بارداری تأثیر بگذارد عبارتند از:

  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
  • بیماری تیرویید
  • استرس
  • و …

 

تشخیص زمان تخمک گذاری

ارسال دیدگاه

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به زیت نت ♥ می باشد.