امروز: پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
زیت نت

زیت نت

مجله ای برای تمام فارسی زبانان
X
حاملگی مولار

حاملگی مولار یا پوچ چه نوع از حاملگیست؟

حاملگی مولار وقتی بوجود می آید که سلول تخم به جای تبدیل شدن به جنین، به یک توده گوشتی به نام مول تبدیل می شود. علایم بارداری مولار مانند بارداری معمولی است اما در ادامه روند بارداری، علایمی مثل خونریزی و درد و تورم رحم بوجود می آید.
وقتی مشکلات کروموزومی خاصی هنگام لقاح وجود داشته باشد اکثرا مولار بوجود می آید. مثلا به جای اینکه سلول تخم از یک نسخه کروموزوم پدر و یک نسخه کروموزوم مادر تشکیل شده باشد، از دو نسخه کروموزوم پدر بدون هیچ کروموزومی از مادر تشکیل می شود. که در این حالت، جفت و ساک حاملگی طبیعی نیست.

حاملگی مولار

حاملگی مولار یا پوچ چه نوع از حاملگیست؟

 

بارداری مولار به دو دسته تقسیم بندی می شود. مولار ناقص یا کامل. در مول کامل، بافت جفت غیر طبیعی و تشکیل یک کیست حاوی مایع می دهد. در این بارداری بافت جنینی تشکیل نمی شود. در بارداری مول ناقص، ممکن است بافت جفت طبیعی به همراه بافت غیر طبیعی وجود داشته باشد.

حتی ممکن است جنین تشکیل شود اما در مراحل اولیه بارداری، زنده نماند. بارداری مولار عارضه شایعی است و ممکن است برای همه پیش بیاید و جای نگرانی ندارد.
در حاملگی مولار، در اوایل بارداری، لکه بینی قرمز یا قهوه ای بوجود می آید و تا هفته ۱۲ ممکن است ادامه داشته باشد. علایمی مانند حالت تهوع و استفراغ و گرفتگی شدید در ادامه بوجود می آید که اگر به موقع تشخیص داده نشود باعث ورم شکم و پره اکلامپسی می شود.
برای تشخیص به موقع این نوع حاملگی، بعد از مشاهده لکه بینی پزشک دستور به سونوگرافی وآزمایش خون می کند. درصورت مشاهده نشدن چیزی داخل رحم با سونوگرافی شکمی یعد از ۸ هفتگی، با تجویز پزشک سونوگرافی واژینال انجام می شود تا در صورت بارداری مولار، تشخیص داده شود.

بیشتر بخوانید  تشخیص زمان تخمک گذاری + زمان مناسب رابطه جنسی برای باردارشدن سریع

حاملگی مولار

حاملگی مولار یا پوچ چه نوع از حاملگیست؟

در صورت تشخیص بارداری مولار، بافت باید سریع تر از رحم خارج شود. برای این کار با استفاده از بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی، عمل کورتاژ انجام می شود و بافت از رحم خارج می شود. عمل کورتاژ با استفاده از لوله پلاستیکی که در داخل رحم فرستاده می شود، بافت فیر طبیعی ساکشن می شود و خارج می گردد.

همچنین با ابزاری به نام کورت، دیواره رحم تراشیده می شود تا اگر بافتی باقی مانده است خارج شود. پس از آن پزشک توصیه می کند hCG خون اندازه گیری شود تا اگر بافتی باقی مانده است از بدن خارج شود. در بعضی مواقع سلول های مولار در بدن پخش می شود و ممکن است ریه ها را درگیر کند که با عکس برداری با اشعه ایکس از قفسه سینه، پزشک می تواند اطمینان یابد که سلول های مولار کامل از بدن خارج شده اند.

بعد از حاملگی مولار، تا یک سال احتمال خطر بازگشت سلول های مولار است و در صورتی که سن بالای ۴۰ سال است و قصد بارداری ندارند، توصیه ی شود رحم برداشته شود تا احتمال بازگشت مولار به صفر برسد.
در صورتی که مادر بخواهد دوباره باردار شود، توصیه می شود حدود یکسال بعد از درمان مولار اقدام به بارداری کند. اگر پیش از این زمان اقدام به بارداری شود از آنجا که سطح hCG بالا می رود بزشک به درستی نمی تواند از خروج کامل مولار از بدن اطمینان حاصل نماید.

ارسال دیدگاه

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به زیت نت ♥ می باشد.