امروز: دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
زیت نت

زیت نت

مجله ای برای تمام فارسی زبانان
X
خون بند ناف

مزیت های نگهداری از خون بند ناف نوزاد

زیت نت : در بارداری، بعد از این که تخمک بارور شد و در رحم لانه گزینی را انحام دادریال در محل لانه گزینی بافتی بوجود می آید که به آن جفت می گویند. جفت وظیفه رساندن اکسیژن و مواد مغذی از بدن مادر به جنین را دارد. این کار با استفاده از بند ناف جنین انجام می شود. بند ناف شامل رگ های خونی است که عمل اکسیژن رسانی و تغذیه جنین را بر عهده دارد. هم چنین مواد زائد نیز از همین طریق دفع می شوند. بند ناف شامل سه رگ است که در حالت طبیعی از دو شریان و یک ورید تشکیل شده است. معمولا طول آن بین ۳۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر است. عروق آن به حالت مارپیچ است که از گره خوردن آن به طور طبیعی جلوگیری می کند.

خون بند ناف

مزیت های نگهداری از خون بند ناف نوزاد

 

موقع تولد نوزاد، بند ناف از چند سانتیمتری ناف نوزاد جدا می شود و بقیه بند ناف با جفت دور ریخته می شود. اما بند ناف و جفت غنی از سلول های بنیادی است و می تواند برای درمان بیماری ها استفاده شود. بیماری هایی از جمله تالاسمی، سرطان خون، کم خونی ها مانند آنمی را می توان با استفاده از همین سلول های بنیادی درمان کرد. در ایران پژوهشکده رویان بانک خون بند ناف را راه اندازی نموده است که مادر و پدر، با انجام یک سری آزمایشات ساده و ثبت نام، عضو این بانک می شوند. در موقع زایمان چه طبیعی و چه سزارین، کارمند آن ها در اتاق زایمان یا اتاق عمل حاضر می شود و پس از تولد نوزاد، نمونه خون بند ناف را به بانک خون بند ناف می فرستد و در آن جا سلول های بنیادی آن جداسازی شده و تا چند سال در بانک خون بند ناف نگهداری می شود.

بیشتر بخوانید  دلایل سوزش سر دل در بارداری

خون بند ناف

مزیت های نگهداری از خون بند ناف نوزاد

 

اگر زوج بخواهند برای فرزند خود و در شرایطی برای خود و خانواده درجه یک آن مورد استفاده قرار دهند، سالیانه مبلغی برای هزینه نگهداری آن پرداخت می کنند. اما اگر نیازی به آن در آینده نیز حس نمی کنند، می توانند با اهدای آن، باعث درمان یک بیماری که مشخصات خونی آن با فرزند آن ها تطابق دارد شوند. این کار علاوه بر مزایای معنوی، مزایای دیگری دارد که از آن جمله اگر در سال های بعد زوج یا فرزند آن ها نیاز به سلول بنیادی داشت، با توجه به اهدایی که ر گذشته کردند، در الویت دریافت سلول بنیادی قرار می گیرند. خون گیری از بندناف هیچ عوارضی برای نوزاد و مادر ندارد.

محدودیت هایی هم برای استفاده از خون بند ناف وجود دارد. اگر حجم خون دریافتی از خون بند ناف از حدی کمتر باشد نمی توان از آن سلول بنیادی بدست آورد. همچنین شرایط دو سال گذشته مادر باردار نیز مهم است. عفونت ویروسی در مادر یکی از شرایطی است که خون بند ناف نوزاد را بی استفاده می کند. مخلوط شدن خون مادر با خون بند ناف نیز آن را بلااستفاده می کند.
شرایط نگهداری از سلول های بنیادی در بانک خون بند ناف، خاص است و در دمای خاصی نگهداری می شود که خوشبختانه در ایران تجهیزات نگهداری آن برای حدود بیست سال، وجود دارد.

ارسال دیدگاه

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به زیت نت ♥ می باشد.