امروز: یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
زیت نت

زیت نت

مجله ای برای تمام فارسی زبانان
X
افسردگی پس از زایمان

دلایل افسردگی پس از زایمان چیست؟

یکی از مشکلات رایجی که زنان باردار ممکن است از آن رنج ببرند، افسردگی پس از زایمان است. افسردگی پس از زایمان، معمولا در هفته های اول بروز می کند و اگر درمان نشود، ممکن است حاد شده و گریبانگیر مادر شود و در ادامه روی رفتار او با نوزاد اثر گذاشته و مشکلاتی برای سلامتی او بوجود آورد.بعد از زایمان مادر ممکن است حالات روحی مختلفی را تجربه کند. از جمله شادی و حس افتخار و همچنین گاهی ناراحتی و غم. برخی از این احساسات در هفته های اول بوجود می آید و به مرور از بین می رود اما اگر این احساست برای ماه ها بماند باعث نگرانی می شود و فرد باید سریعتر آن را درمان کند. حس ناراحتی اغلب با تغییر هورمون ها پس از زایمان رخ می دهد که طبیعی است اما اگر در ماه اول از بین نرفت، فرد دچار افسردگی شده است. تقریبا از هر هفت نفر یک نفر دچار افسردگی پس از زایمان می شود.

 افسردگی پس از زایمان

دلایل افسردگی پس از زایمان چیست؟

علایم افسردگی پس از زایمان عبارتند از احساس ناراحتی و افسردگی اکثر روزها در چند هفته، احساس بیگانگی و کناره گیری از جمع خانواده و دوستان، از دست دادن علاقه به فعالیت ها از جمله روابط جنسی، تغییر عادت خوردن و خوابیدن، احساس خستگی در بیشتر ساعات روز؛ احساس ناراحتی و تحریک پذیری، حس اضطراب و نگرانی و تر. البته خستگی به علت کم خوابی مادر و رفتار تازه نوزاد، تنظیم نبودن خواب نوزاد و تنظیم نبودن خواب مادر با نوزاد، ممکن است خستگی را به همراه داشته باشد اما اگر خستگی با علایم فوق در چندین هفته طول کشید و حتی با وجود تنظیم خواب نوزاد باز هم آزار دهنده بود، می تواند از علایم افسردگی باشد.

بیشتر بخوانید  پره اکلامپسی در بارداری و زایمان

برخی مادران در افسردگی پس از زایمان فکر آسیب زدن به کودک در ذهن دارند که ممکن است برای نوزاد ایجاد خطر کند از این رو توصیه می شود در صورت بروز هر کدام از علایم فوق، سریعا مادر به کلینیک های روانپزشکی و روانشناسی ارجاع داده شود. اگر افسردگی خیلی حاد بود لازم است طبق نظر پزشک و با در نظر گرفتن علایم داروها روی شیر مادر، برای بهبود افسردگی دارو تجویز شود. به مادران توصیه می شود در مورد افسردگی پس از زایمان خجالت نکشند. این مورد برای مادران تازه زایان کرده رایج و طبیعی است اما درمان آن ضروری به نظر می رسد.

افسردگی پس از زایمان

دلایل افسردگی پس از زایمان چیست؟

عواملی که می تواند افسردگی پس از زایمان را بوجود اورد یا آن را تشدید کند عبارتند از تغییرات هورمونی، استرس های روانی و تغیییر روند زندگی از جمله تغییرات شغلی، تغییرات در روابط عمومی، رسیدگی به نیازهای نوزاد و سابقه خانوادگی.
برای درمان افسردگی پس از زایمان ابتدا پزشک به بررسی سلامت مادر و اندازه گیری هورمون های مختلف از جمله هورمون تیروئید می پردازد. پس از بررسی ها در این مورد و تجویز دارو، به وانپزشک ارجاع داده می شود تا فرد از لحاظ روحی نیز بررسی شود و در صورت لزوم داروهایی مصرف کند.

مراقبت هایی هم در منزل نیاز است برای درمان افسردگی انجام شود. یکی از آن ها، خواب کافیست که این کار با کمک اطرافیان و نگهداری کودک در زمان خستگی مادر قابل انجام است. ورزش سبک، تغذیه مناسب نیز موثر است. فرد سعی کند در جمع خانواده و دوستان باشد تا کمتر در افکار خود غرق شود.
این نکته قابل ذکر است که تنها زنان نیستند که به افسردگی پس از زاسمان دچار می شوند. طبق تحقیقاتی که صورت گرفته درصدی از مردانی که تازه پدر شده اند نیز ممکن است دچار افسردگی پس از تولد نوزادشان شوند. بنابراین علایم در پدران نیز باید بررسی شود و در صورت تشخیص افسردگی، درمان سریعتر انجام گیرد.

بیشتر بخوانید  برنامه غذایی یک روز کودک صبحانه تا شام
ارسال دیدگاه

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به زیت نت ♥ می باشد.