امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
زیت نت

زیت نت

مجله ای برای تمام فارسی زبانان
X
دلایل سوزش سر دل در بارداری

دلایل سوزش سر دل در بارداری

دلایل سوزش سر دل در بارداری

زیت نت : یکی از مشکلات شایعی که مادران باردار از آن شکایت دارند، سوزش سر دل است. این سوزش از پایین قفسه سینه شروع و تا زیر گلو ادامه دارد. این اتفاق وقتی می افتد که اسید معده شما به سمت بالا حرکت می کند و وارد مری و گلو می شود و حس ترشی یا تلخی را بوجود می آورد.
یکی از عمده عواملی که باعث سوزش سر دل می شود، تغییرات هورمونی و فیزیکی در دوران بارداری است که باعث سوزش سر دل و رفلاکس معده می شود. از آنجا که افزایش هورمون پرژسترون در بارداری باعث شل شدن عضلات رحم می شود، این هورمون باعث شل شدن عضلات دریچه معده نیز می شود و باعث رفلاکس معده می گردد.

دلایل سوزش سر دل در بارداری

دلایل سوزش سر دل در بارداری

احساس سوزش سر دل معمولا در هفته سی تا سی و شش زیاد می شود و زمانی که رحم آن قدر بزرگ شده که کل حفره شکمی مادر را می گیرد و باعث فشار به معده و برگشت اسید به داخل گلو می گردد. سوزش سر معده یک امر طبیعی است که در اکثر بارداری ها اتفاق می افتد و پس از زایمان از بین می رود و جای نگرانی ندارد. اما اگر درد های غیر طبیعی در حفره شکم یا احساس کسالت بوجود آمد، ممکن است از علایم پره اکلامپسی یا اختلال کبدی باشد که لازم است توسط پزشک یا ماما بررسی شود.

یکی از دلایل دیگر رفلاکس، استرس دوران بارداری است. برخی رفتارها باعث افزایش سوزش سر معده می شود. یکی از آنها استعمال دخانیات است. ممکن است برخی فعالبت ها یا مصرف برخی غذاها، سوزش سر معده را تشدید می کند که توصیه می شود تا حد امکان از این رفتارها و غذاها پرهیز گردد. افزایش وزن یکی از دلایلی است که می تواند روی شدت رفلاکس اثر بگذارد. غذاهای چرب، فلفلی، چاشنی های تند، کافئین، الکل و مرکبات می تواند رفلاکس را افزایش یابد. نوشابه، سرکه و شکلات، گوجه فرنگی و لواشک و سوسیس و کالباس و غذاهای سرخ کردنی نیز رفلاکس را افزایش می دهد. جویدن خوب و زیاد غذا می تواند به بهیود سوزش معده کمک کند. بعضی داروهای مسکن و ضد افسردگی می تواند سوزش سردل را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید  انواع جفت در بارداری و حاملگی

دلایل سوزش سر دل در بارداری

دلایل سوزش سر دل در بارداری

موثرترین درمان خانگی استفاده از آدامس بدون قند، زنجبیل و میوه پاپایا است. یکی از روش های کاهش سوزش گلو و مری، استفاده از آب زیاد است که باعث رقیق شدن اسید معده و کاهش سوزش می شود. استفاده از برخی داروهای معده بی ضرر دردوران بارداری نیز می تواند به کاهش رفلاکس کمک کند که البته لازم است با تجویز پزشک مصرف شود.

استفاده از وعده های غذایی کوچک نیز می تواند در کاهش رفلاکس معده موثر باشد. شکل خوابیدن نیز در رفلاکس معده موثر است. اگر سر بالاتر از شکم قرار گیرد به عبارتی روی سطح شیبدار بخوابد، برگشت اسید معده کاهش می یابد. خوابیدن روی پهلوی چپ، علاوه بر اینکه خونرسای به جنین را افزایش می دهد، سوزش سر دل را نیز کاهش می دهد. از خم شدن و فعالیت های ورزشی بعد از خوردن غذا پرهیز شود. همچنین از پوشیدن لباس های تنگ که فشار به معده می آورند، اجتناب شود.

ارسال دیدگاه

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به زیت نت ♥ می باشد.