امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
زیت نت

زیت نت

مجله ای برای تمام فارسی زبانان
X
چگونه باردار شویم

چگونه باردار شویم؟ + نکاتی که قبل از حاملگی باید رعایت شود

زیت نت : چگونه شانس خود را برای باردار شدن افزایش دهیم؟ اگر شما هم از بانوانی هستید که میخواهید دوران لذتبخش بارداری را آغاز کنید، با ما همراه باشید. در این بخش از مجله زیت نت می‌خواهیم راه های بارداری سریع و نکات مهم قبل از حامله شدن را با شما در میان بگذاریم.

بسیاری از زنان پس از اینکه تصمیم به بچه دار شدن گرفتند، سعی می کنند هر کاری که می توانند برای بچه دار شدن انجام دهند. اما مهم است که به یاد داشته باشید که باردار شدن ممکن است زمان ببرد.
یک زن ۳۰ ساله سالم تنها ۲۰ درصد در هر ماه شانس باردار شدن دارد. طبیعی است که چند ماه یا بیشتر طول بکشد پس ناامید نشوید.

اگر نگران باردار شدن هستید، چند قدم وجود دارد که می توانید با انجام دادن آنها شانس خود را برای باردار شدن افزایش دهید.

شاید به شما گفته باشند که شما می توانید هر زمان که رابطه جنسی داشته باشید باردار شوید. اما در حقیقت، کمی پیچیده تر است.

چگونه باردار شویم

فرایند باردار شدن

هر ماه یک سری تغییرات هورمونی در بدن شما رخ می دهد که باعث رشد و بلوغ تخمک نابالغ در تخمدان می شود. چرخه هر زن متفاوت است. این فرآیند به طور متوسط حدود دو هفته طول می کشد و با دوره قاعدگی زنان شروع می شود.

هنگامی که تخمک بالغ شد، در فرآیندی به نام تخمک گذاری از تخمدان آزاد می شود. سپس تخمک از لوله فالوپ به سمت رحم حرکت می کند. تخمک پس از رها شدن فقط برای ۲۴ ساعت زنده می ماند.

اگر تخمک در این بازه زمانی توسط یک سلول اسپرم بارور شود، تخمک بارور شده به سمت پایین به سمت رحم حرکت می کند.

سپس در دیواره رحم کاشته می شود.

نکته کلیدی این است که در روزهای قبل و حین تخمک گذاری رابطه جنسی داشته باشید. به این ترتیب، سلول های اسپرم در لوله های فالوپ در هنگام آزاد شدن تخمک قرار می گیرند. این امر لقاح را آسان تر می کند. اسپرم می تواند تا چهار یا پنج روز در دستگاه تناسلی زن زنده بماند.

چگونه باردار شویم

چگونه باردار شویم؟ + نکاتی که قبل از حاملگی باید رعایت شود

زمان تخمک گذاری خود را بدانید

بهترین و مهم ترین راه برای افزایش شانس باردار شدن سریع این است که مطمئن شوید که در زمان مناسب خود رابطه جنسی دارید. اینکه بدانید چه زمانی بدن شما آماده بارداری است بسیار مهم است. چه زمانی بدن شما بارور میشود؟ تخمک گذاری بهترین زمان برای بارداری است.
درک زمان تخمک گذاری – و داشتن رابطه جنسی منظم پنج روز قبل و در روز تخمک گذاری – می تواند شانس باردار شدن را بهبود بخشد. سعی کنید در حوالی زمان تخمک گذاری رابطه جنسی داشته باشید – این معمولاً ۱۲ تا ۱۶ روز قبل از شروع قاعدگی است.

بیشتر بخوانید  پره اکلامپسی در بارداری و زایمان

اگر سیکل های منظم داشته باشید، حدود دو هفته قبل از قاعدگی تخمک گذاری خواهید کرد.

اگر چرخه های نامنظم دارید، پیش بینی زمان تخمک گذاری و زمان باروری شما کمی دشوارتر است. برای کسب اطلاعات کامل درباره تخمک گذاری و زمان تشخیص آن اینجا کلیک کنید ( تشخیص زمان تخمک گذاری )

به طور منظم رابطه جنسی داشته باشید. بیشترین میزان بارداری در زوج هایی رخ می دهد که هر روز یا یک روز در میان رابطه جنسی دارند.
نزدیک به زمان تخمک گذاری رابطه جنسی داشته باشید. اگر داشتن رابطه جنسی هر روز ممکن نیست – هر ۲ تا ۳ روز در هفته بلافاصله پس از پایان دوره قاعدگی خود رابطه جنسی داشته باشید. این می تواند به شما اطمینان دهد که در زمانی که بیشترین باروری را دارید، رابطه جنسی دارید.

  • لقاح حاصل از بارور کردن تخمک توسط اسپرم در دستگاه تناسلی است.

بسته به اینکه در آن زمان در کجای سیکل خود بوده اید، ممکن است تا شش روز پس از رابطه جنسی اتفاق بیفتد.

از آنجا، تخمک بارور شده به رحم می رود و در دیواره رحم لانه گزینی می کند تا بارداری آغاز شود. پس چه مدت پس از رابطه جنسی، لانه گزینی اتفاق می افتد؟

  • معمولا حدود شش تا ۱۲ روز. برخی از افراد متوجه علائم کاشت مانند لکه بینی یا گرفتگی می شوند، در حالی که برخی دیگر متوجه نمی شوند (هر دو وضعیت طبیعی هستند).
    وزن طبیعی خود را حفظ کنید. زنان دارای اضافه وزن و کم وزن در معرض افزایش خطر اختلالات تخمک گذاری هستند.

چگونه باردار شویم

یک معاینه قبل از بارداری انجام دهید.

قبل از اینکه به طور رسمی شروع به تلاش برای باردار شدن کنید، معاینه شوید. از پزشک خود در مورد ویتامین های دوران بارداری که دارای اسید فولیک هستند، بپرسید که به محافظت در برابر برخی از نقص های مادرزادی مانند اسپینا بیفیدا کمک می کند. اسید فولیک در مراحل اولیه بارداری کار می کند، به همین دلیل مهم است که حتی قبل از باردار شدن مطمئن شوید که اسید فولیک کافی دریافت می کنید.

بیشتر بخوانید  انواع جفت در بارداری و حاملگی

پائولا هیلارد، MD، پروفسور زنان و زایمان در دانشگاه استنفورد، می‌گوید: «این چرخه را قبل از شروع تلاش برای بارداری انجام دهید. “اگر شما هر گونه مشکل پزشکی زمینه ای دارید، قبل از اینکه بتوانید با خیال راحت باردار شوید، باید تحت کنترل باشید.”

استرس را به هر طریقی که می توانید از بین ببرید.

بزرگترین مسدودکننده بچه‌دار شدن ، استرس است.

سعی کنید در مورد تشکیل خانواده یا هر چیز دیگری استرس نداشته باشید. اگر کسی بگوید “فقط آرام باش و این اتفاق می افتد” ممکن است چشمان خود را بچرخانید، اما استرس در واقع می تواند در تخمک گذاری اختلال ایجاد کند. پس هر چه آرامش بیشتری داشته باشید، بهتر است!

هر چیزی که به شما در کاهش استرس کمک کند، تا زمانی که سالم باشد، خوب است. گلدفارب می گوید: شواهدی وجود دارد که نشان می دهد طب سوزنی می تواند به کاهش استرس و افزایش شانس باردار شدن کمک کند.

بلافاصله پس از مقاربت در رختخواب بمانید.

احتمالاً این مورد را شنیده اید – پس از رابطه جنسی در رختخواب دراز بکشید و پاهای خود را در هوا قرار دهید تا شانس باردار شدن خود را افزایش دهید.
Piscitelli می گوید، در مورد اسپرم، “پوشیدن لباس های تنگ می تواند بر تعداد اسپرم تاثیر منفی بگذارد. عادات تلفن همراه مرد شما نیز ممکن است نیاز به کار داشته باشد. مطالعه‌ای در مجله Fertility and Sterility نشان داد مردانی که از هندزفری همراه با تلفن همراه استفاده می‌کردند و تلفن خود را نزدیک بیضه‌ها نگه می‌داشتند، کیفیت اسپرم ضعیف‌تری داشتند.

چگونه باردار شویم

زندگی سالمی داشته باشید.

رژیم غذایی سالمی داشته باشید. کمی ورزش کنید. ورزش یک عادت سالم است – به خصوص اگر به حفظ وزن ایده آل شما کمک کند. اما گلدفارب می گوید: «ورزش زیاد می تواند باعث شود که تخمک گذاری نداشته باشید. ورزش بیش از اندازه در روند سیکل قاعدگی و تخمک گذاری تاثیرگذار است، ممکن است برای زنان مختلف متفاوت باشد. اگر یک ورزشکار سخت‌کوش هستید و هنوز هم به طور منظم پریود می‌شوید، رژیم ورزشی شما به احتمال زیاد مشکلی ندارد.

اما اگر بیش از حد ورزش می‌کنید، اولین چیزی که اتفاق می افتد این است که شما نیمه دوم چرخه خود را کوتاه تر می کنید. شما باید ۱۴ روز پس از تخمک گذاری پریود شوید، اما ورزش بیش از حد می تواند این مرحله را کوتاه کند. این اولین نکته ای است که باید رژیم تناسب اندام خود را کاهش دهید. زیرا یافتن زمان تخمک گذاری و مقاربت به موقع بهترین راه برای باردار شدن است.

بیشتر بخوانید  حساسیت به جفت در بارداری

به انجام ورزش‌های متوسط مانند پیاده‌روی فکر کنید – دو ساعت و نیم در هفته (یا حداقل ۳۰ دقیقه، ۵ روز در هفته). ).

برای افزایش شانس باردار شدن، سیگار را ترک کنید. علاوه بر سایر اثرات منفی سیگار کشیدن، این عادت ناپسند، باروری را نیز کاهش می‌دهد. این عادت بر سطح استروژن و تخمک‌گذاری تأثیر می‌گذارد.

زیاد نگران برنامه ریزی قاعدگی و بارداری خود نباشید. «هشتاد و پنج درصد از زنان ظرف یک سال پس از تلاش باردار می شوند.

آیا ارگاسم به شما در باردار شدن کمک می کند؟

  1. مطمئنا، رابطه جنسی بدون ارگاسم زنانه نیز می تواند منجر به تولد نوزاد شود، اما چرا به دنبال طلا نباشید؟
  2. در رابطه جنسی هر چقدر مرد بیشتر تحریک شود کیفیت اسپرم بهتری دارد و اسپرم های بیشتر و سالم تری انزال می‌کند و قطعا برای باردار شدن مفیدتر است.

عوامل زیادی باعث ناباروری می‌شوند آنها را شناسایی و درمان کنید. مشکلاتی مثل :

  • اختلالات هورمونی (غدد درون ریز)، مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و مشکلات تیروئید یا غده هیپوفیز
  • اختلالات جسمی، مانند چاقی، بی اشتهایی عصبی یا ورزش بیش از حد
  • اختلالات دستگاه تناسلی مانند عفونت ها، انسداد لوله های فالوپ، اندومتریوز یا تعداد کم اسپرم
  • یائسگی

برخی از این عوامل بر زنان یا مردان تأثیر می گذارد.

شایع‌ترین دلایل نارسایی تخمک‌گذاری (که می‌تواند به دلایل مختلف ایجاد شود) و اختلالات اسپرم است.

 

نکته : ممکن است زن، مرد، یا هر دو ناباروز باشند . حدود نیمی از مسائل ناباروری مربوط به زن، ۴۰ درصد به مرد و ۱۰ درصد دیگر هر دو یا هیچ کدام است. دکتر چن می افزاید بهترین چیز این است که هر دو مورد ارزیابی قرار گیرند تا مطمئن شوند.

چه موقع به متخصص مراجعه کنیم؟

باید قبل از مراجعه به پزشک باروری یک سال صبر کنند، اما در برخی موارد، بهتر است زودتر وقت ملاقات بگیرید. دکتر چن می گوید: “اگر ۳۵ سال یا بیشتر دارید، باید پس از شش ماه تلاش بدون موفقیت به متخصص باروری مراجعه کنید.”

اگر کمتر از ۳۵ سال سن دارید و قاعدگی‌های نامنظم یا سابقه عفونت‌های مقاربتی (STIs)، حاملگی خارج رحمی، اندومتریوز یا سایر مشکلات سلامتی که ممکن است بر باروری یا بارداری تأثیر بگذارد، دارید فورا به متخصص مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به زیت نت ♥ می باشد.