امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
زیت نت

زیت نت

مجله ای برای تمام فارسی زبانان
X
رابطه استرس و اضطراب و چاقی

استرس و اضطراب چگونه موجب چاقی می شوند ؟

رابطه استرس و اضطراب و چاقی

آیا انسان حساسی هستید و در مواجه با مشکلات زندگی دچار احساس بی قراری و دل ضعفه شدید شده و احساس می کنید که باید چیزی بخورید؟ شب های امتحان، به طور مداوم به خوردن تنقلات و خوراکی های جورواجور مشغول می شوید ؟ اضطراب و استرس نیز با چاقی و اضافه وزن ارتباط دارند و از راه های مختلف موجب افزایش وزن در افراد مستعد می شوند.

در مطالب زیر به تعدادی از این راه ها اشاره می کنیم :

۱.در شرایط استرس و اضطراب اسید معده بیشتر ترشح می شود؛ به دنبال ترشح زیاد اسید، احساس سوزش سرِ دل و گرسنگی به شخص دست می دهد؛ این شخص برای پیشگیری از آسیب معده و جبران این احساس گرسنگی و کاهش سوزش سردل، غذا را به دفعات بیشتری مصرف کرده و زمینه ایجاد چاقی در وی فراهم می شود .

چاقی و استرس

۲.استرس و اضطراب باعث می شود که فرد، بدون آنکه احساس گرسنگی کند، به خوردن غذا متمایل شود.

به نظر می رسد که غذا خوردن را به عنوان راهی برای کاهش فشارهای عصبی خود برمی گزیند.

بنابراین با دریافت غذای بیشتر، چاقی و تجمع چربی برای او عارض می شود.

۳. در شرایط استرس و اضطراب ، تنظیمات هورمونی بدن دستخوش تغییر شده و بدن تمایل به ذخیره کردن چربی دارد : تحقیقات نشان می دهد که هورمون انسولین، در شرایط استرس و اضطراب طولانی مدت در سطح خون بالا می رود و مقدار آن بالاتر از حالت طبیعی باقی می ماند.

از آنجا که هورمون انسولین ذخیره کننده انرژی نیز می باشد، بنابراین در این حالت ، قند حاصل از خوردن غذا پیش از آنکه سوزانده شود، به صورت چربی درون سلول‌ها ذخیره می شود. سطح بالای انسولین مانع از آزاد شدن چربی ها و مصرف آنها برای تامین انرژی می شود . در این شرایط فرد علی رغم مصرف غذا ، از احساس گرسنگی، خستگی و کسالت شکایت داشته و در عین حال روز به روز چاق تر می شود.

بیشتر بخوانید  چگونه با کودک عصبانی رفتار کنیم؟ 10 روش جلوگیری از پرخاشگری کودکان

 

استرس و چاقی

۴. برخی از داروهایی که برای کاهش اضطراب تجویز می شوند، اثر چاق کنندگی دارند.

نکته : لازم به ذکر است که استرس های حاد در ابتدا باعث بی اشتهایی و کاهش وزن می شوند ؛ ولی وقتی به صورت استرس مزمن و مداوم در امدند ،باعث افزایش وزن و چاقی می شوند. اگر شما برای رفع مشکلات روزمره و رفع خستگی خود به مواد غذایی پناه برده و از مواد غذایی مختلف برای رفع مشکلات خود استفاده می کنید،

شاید دچار گرسنگی کاذب شده اید ؛ بهتر است در این گونه موارد، در برخورد با مشکلات روزمره ، ابتدا نفس عمیقی کشیده و یک لیوان آب خنک بنوشید ؛ اگر بعد از گذشت ۱۵ دقیقه هنوز احساس گرسنگی داشتید، می توان گفت شما دچار گرسنگی واقعی شده اید ، پس توصیه می شود وعده غذایی خود را بخورید.

 

 ولع خوردن غذا در زمانی خاص :

یکی از مشکلات درصد قابل توجهی از افراد چاق، هنگامی که بعد از یک کار پر استرس روزانه به خانه برمی گردند، این است که بدون درنگ به سراغ آشپزخانه و یخچال رفته و با ولع شروع به خوردن می کنند. این خوردن بی وقفه شامل هر چه که در دسترس‌شان قرار گیرد می باشد.

در این زمان آن ها به اندازه یک وعده غذایی خوراکی می خورند. در حالیکه هنوز احساس می کنند شام نخورده اند ، اگر این افراد خانم خانه باشند، تازه سراغ درست کردن شام رفته و در صورتی که آقای خانه باشند، سراغ شام را از خانم خانه میگیرند. این حالت، باعث خوردن دو وعده شام در یک زمان کوتاه شده و یکی از علل شایع چاقی در جامع می باشد؛ به این شکل خوردن پرخوری ” حمله ای ” نیز می گویند.

بیشتر بخوانید  بهترین راه های افزایش اعتماد به نفس و مثبت اندیشی

نشانه های پرخوری حمله ای عبارت اند از :

  • خوردن بدون کنترل زمانی که فرد از نظر جسمی گرسنه نیست.
  • خوردن با سرعت بیشتر از حد معمول
  • خوردن در زمان خاصی از شبانه روز
  • شروع به خوردن بیشتر در هنگام بازگشت از سرکار

 

رابطه استرس و اضطراب و چاقی

ارسال دیدگاه

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به زیت نت ♥ می باشد.