امروز: پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
زیت نت

زیت نت

مجله ای برای تمام فارسی زبانان
X
کنترل احساسات به شخص نامناسب و ارزیابی وضعیت یک رابطه

چگونه احساس عشق به شخص اشتباه را کنترل کنیم؟+ رازهای تحمل جدایی

زیت نت : چگونه با احساسات عشق به شخص اشتباه در زمان اشتباه کنار بیاییم؟ چگونه دست از دوست داشتن شخصی نامناسب برداریم؟ راه های کنترل احساس عشق به شخص اشتباه چیه؟ چگونه بفهمم که شریک احساسی‌ام مناسب من نیست؟ در این مقاله از زیت نت به بحث درباره کنترل احساس عشق به افراد نامناسب می پردازیم.

وقتی رابطه عاشقانه شما یک خیابان یک طرفه است، به احتمال زیاد در زمان نامناسبی عاشق شخص اشتباهی شده اید. گیر افتادن در دلسوزی و اندوه برای خود آسان است. برای بهتر کردن زندگی خود، باید از دلسوزی خارج شوید. شروع به تمرین مهارت های مراقبت از خود کنید. با برداشتن گام های عملی برای درک ارزش خود نسبت به شخص اشتباه، از افتادن دوباره در دام‌های مشابه خودداری کنید.

۱. روش اول : ارزیابی وضعیت شما

ارزیابی وضعیت یک رابطه

۱. به احساسی که در کنار او هستید توجه کنید.

مهم نیست چقدر مطمئن هستید که او برای شما مناسب است، اگر احساس آزاردهنده ای دارید که رابطه تان اشتباه است، ممکن است اینطور باشد. هر داستان عاشقانه‌ای کامل نیست، اما اولین قدم یک رابطه سالم، ارزیابی صادقانه است.

  • اگر نمی‌توانید رابطه‌تان را درست و دقیق بررسی کنید. اگر خود را از مواجهه با حقیقت در مورد آن پنهان می کنید.
  • صحبت کردن با یک دوست ممکن است در این فرآیند مفید باشد. بسیاری از اوقات، یک دوست می تواند به شما کمک کند تا چیزهایی را در مورد رابطه خود ببینید که از دیدن آنها اجتناب کرده اید.

۲.به آنچه دوستان و خانواده شما فکر می کنند توجه کنید.

اگر متوجه شدید که خانواده تان از صحبت در مورد فرد محبوب شما اجتناب می کنند. یا دوستانتان فاصله خود را حفظ می کنند.

این نشانه آن است که شما عاشق فرد اشتباهی شده اید. دوستان صمیمی یا خانواده‌تان، افرادی هستند که به شما و سلامتی شما اهمیت می دهند. با آنها در مورد نگرانی هایشان صحبت کنید.

  • سعی کنید بدون دفاع از خود یا کسی که عاشق او هستید به حرف های خانواده خود گوش دهید. شنیدن حرف های آنها به نفع شماست، پس ساکت باشید و در حین صحبت با شما گوش کنید.
  • اگر شخصی که دوستش دارید با شما محترمانه رفتار نکرده باشد، دوستان و خانواده شما متوجه خواهند شد.

۳. سعی کنید آینده را با شخص تجسم کنید.

کنترل احساس عشق به شخص اشتباه

  • اگر به طور واقع بینانه، رابطه خود را در آینده با مشکلاتی که در حال حاضر هست تصور می کنید، و امکان تغییر وجود ندارد. اگر نمی توانید به طور واقع بینانه زندگی مشترک خود را طی ۵ یا ۱۰ سال ببینید، ممکن است به این دلیل باشد که عاشق شخص اشتباهی شده اید.
  • نشانه دیگر شاید این باشد : شما به طور مداوم زندگی خود را بدون شخص دیگر رویاپردازی می‌کنید. در این صورت، ممکن است زمان تحقق این رویا فرا رسیده باشد.

بودن با برخی افراد در لحظه می تواند بسیار سرگرم کننده باشد. اما این بدان معنا نیست که شما موظف هستید تا همیشه با آن شخص بمانید. گاهی اوقات در زمان  و شرایطی نامناسب برای یک تعهد طولانی تصمیم اشتباه میگیریم.

۴. علائم طرد شدن را بشناسید.

گاهی اوقات شخصی که دوستش دارید شما را دوست ندارد. این به شما بستگی دارد که این را بپذیرید. اگر متوجه شوید که کمبود عشق او بیشتر به مشکلات و زندگی شخصی اش مربوط می‌شود، نه شما پذیرش آن آسانتر خواهد بود.

شاید او درگیر مشروبات الکلی یا مواد مخدر شده است. یا مشکلاتی با افسردگی دارد، یا ناراحت است، در غیر این صورت خودشیفته است.
شاید او متوجه شده باشد که عاشق شما نیست و این احتمال وجود دارد که او این را به شما گفته باشد.

  • اگر او دائماً وعده‌های خود را زیر پا می‌گذارد.
  • نیازهایش را بیان نمی‌کند، و شما را به حال خود رها می‌کند تا فکر کنید چه اشتباهی انجام داده‌اید، اینها همه نشانه‌های طرد شدن هستند.
  • سعی کنید درک کنید که اگر اینطور باشد، واقعاً هیچ کاری نمی توانید در مورد آن انجام دهید.

۲. روش دوم : حرکت بدون دلسوزی و ترحم به خود

۱.شروع به پذیرش موقعیت کنید. اگر به خودتان اجازه دهید که روی انتقام تمرکز کنید، تا سال‌های آینده درد و رنج این وضعیت را خواهید کشید. در عوض، بپذیرید که درد نتیجه اجتناب ناپذیر موقعیت فعلی شماست.

بیشتر بخوانید  چگونه کاریزماتیک باشیم؟ 8 ویژگی افراد دوست داشتنی و جذاب را بدانید

همانطور که به جلو می روید، می توانید از تجربیات خود درس بگیرید و به عنوان یک فرد رشد کنید. برای احساس شفقت نسبت به شخصی که شما را ناامید کرده است تلاش کنید. اگرچه ممکن است تصمیمات طرف مقابل را درک نکنید، می توانید سعی کنید آنها را بپذیرید.

راه های کنار آمدن با عشق اشتباه

۲. ارزش خود را به خود یادآوری کنید. از جملات تاکیدی روزانه استفاده کنید. یا یادداشت‌هایی را در مناطقی که احتمالاً آنها را می‌بینید بگذارید. فقط به این دلیل که عاشق شخص اشتباهی شده اید، ناامید نشوید.

  • چون زمان نامناسبی برای ایجاد یک رابطه است، به این معنی نیست که شما ارزشی ندارید.
  • به یاد داشته باشید، زندگی شما از یک سری تجربه ها و برخوردها تشکیل شده است، نه فقط این.

شما دقیقاً در زمان مناسب، برای شخص دیگری، فرد مناسبی هستید.
می توانید از این تجربه در طرد شدن به عنوان درسی برای یافتن فرد مناسب برای خود استفاده کنید.

روش های کنترل عشق

۳. از دلسوزی برای خود دست بردارید.
وقتی عاشق شخص اشتباهی هستید، به راحتی برای خودتان متاسف می‌شوید. وضعیت غم انگیزی است. احساس ترحم به خود می تواند آرامشی موقتی ایجاد کند.
اولین قدم این است که تصمیم بگیرید که در زندگی، اصلا تحمل ترحم به خود را نداشته باشید.

اگر متوجه شدید که احساس ترحم به خود می‌آید، چیزی را به خود یادآوری کنید که نسبت به آن احساس خوبی دارید. احتمالاً در حین تلاش برای اصلاح خود، به دلیل

الگوهای فکری ریشه‌دار، دچار ترحم به خود خواهید شد.

از دست خود عصبانی نشوید؛ فقط متوجه شوید که این اتفاق می افتد و توجه خود را به چیزی مثبت تر معطوف کنید.

وقتی متوجه شدید که ترحم به خود راه حلی برای مشکل شما نیست، آماده هستید تا چیزهای جدید را امتحان کنید.

۴. یک دفتر سپاسگزاری داشته باشید.

دوست داشتن شخص نامناسب

مجبور کردن خود به توجه به چیزهای خوب زندگی به شما کمک می کند تا با احساس غم و اندوه خود مقابله کنید.

بهترین شیوه‌ داشتن یک دفتر سپاسگزاری شامل نوشتن جزئیات درباره افراد خاصی است که از آنها سپاسگزار هستید. همچنین ثبت رویدادهایی که شگفت‌انگیز یا غیرمنتظره بودند.

خیلی ساده و بدون هرگونه نگرانی، برای تمام چیزها و رویدادهای مثبت زندگیتان سپاسگزاری بنویسید. می توانید جملات را کامل بنویسید. یا فقط چند کلمه را یادداشت کنید.

  • وقتی احساس می‌کنید تحت تأثیر احساسات منفی هستید، نوشتن فهرستی از چیزهایی که به خاطر آنها سپاسگزار هستید، می‌تواند به شما کمک کند تا توجه شما را به چیزهای مثبت‌تری جلب کند.
  • شما می توانید در هر زمان دفترچه قدردانی خود را مطالعه کنید و به خودتان در داشتن انرژی مثبت کمک کنید. از این گذشته، مهم نیست که زندگی شما در آن لحظه چقدر سخت است، همیشه چیزهایی وجود دارد که باید از آنها خوشحال باشید.

روش سوم : تمرین مهارت های خودمراقبتی

۱.صحبت با یک متخصص را در نظر بگیرید.

کنترل احساسات به شخص نادرست

یک درمانگر، مشاور، یا شخصی باتجربه می تواند به افراد برای مقابله با تجربیات ناخوشایند عشق کمک کند. صحبت با کسی که سود شخصی در این موقعیت نمی برد و بی طرف است، می‌تواند مفید باشد. کسی که بتوانید بدون نگرانی با او صحبت کنید.

  • دلسوزی به خود می تواند به دلیل سابقه طولانی روابط بد باشد که از دوران کودکی شروع می شود. ممکن است برای شروع بهبود روابط خود نیاز به حل این مسائل داشته باشید. شما نباید به تنهایی این کار را انجام دهید. از یک متخصص سلامت روان کمک بگیرید که می تواند شما را در این فرآیند راهنمایی کند.
  • ممکن است بخواهید با درمانگر مشورت کنید تا ببینید آیا بررسی روابط گذشته شما چیزی است که او می تواند در انجام آن به شما کمک کند. برخی از درمانگران ترجیح می دهند به جای کشف مشکلات از گذشته خود، بر زمان حال تمرکز کنند. به خاطر داشته باشید که این فرآیند می تواند بسیار دردناک باشد و تکمیل آن به زمان نیاز دارد.
  • می توانید به یک شخص اعتماد کنید که اطلاعات شخصی شما را با دیگران به اشتراک نگذارد.
۲. یاد بگیرید که خودتان را دوست داشته باشید.
وقتی درگیر یک موقعیت عشقی ناخوشایند شده اید، ممکن است به این نتیجه برسید که هیچکس شما را نمی خواهد. با این حال، این نتیجه طرد شدن و یا قرار گرفتن
در یک رابطه بد است. در عوض، از این فرصت برای یادآوری ویژگی های مثبت خود استفاده کنید.
  • تمرین عشق به خود به روند بهبودی قلب شکسته کمک می کند، زیرا ارزش و عزت نفس شما را تأیید می کند.
  • اگر متوجه شدید که درگیر انتقاد منفی از خود هستید، خودتان را بررسی کنید. آیا این کلماتی است که به یکی از عزیزانتان می گویید؟ اگر نه، در نظر بگیرید که ممکن است به کسی که دوستش دارید چه بگویید. خودتان را همینطور که هستید تایید کنید. دست از سرزنش خود بردارید. آن رابطه فقط یک تجربه بود.
بیشتر بخوانید  خوشحالی واقعی چیست و آیا من انسان شادی هستم؟

۳. با کسی که بهش اعتماد دارید صحبت کنید.

دلایل خوبی برای به اشتراک گذاشتن احساسات خود با شخص دیگری وجود دارد. صحبت کردن در مورد حس ناخوشایندی که دارید به شما کمک می کند رابطه خود را

به شیوه ای جدید ببینید. ممکن است هم صحبت شما راه حل هایی را ارائه دهد که قبلاً به آنها فکر نکرده بودید.

  • صحبت با یک دوست قابل اعتماد راهی عالی برای رهایی از احساسات فروخورده است و به شما کمک می کند احساس بهتری داشته باشید.
  • احتمالاً متوجه خواهید شد که دوست شما تجربیات مشابهی داشته است، که به رفع احساس تنهایی شما کمک می کند.

۴. اعتماد به نفس خود را بالا ببرید.

عزت نفس پایین یک ارزیابی غیرواقعی منفی از خودتان است. افرادی که عزت نفس پایینی دارند بیشتر در موقعیت های عشقی ناخوشایند قرار می گیرند.

همانطور که توانایی خود را برای مراقبت از خود توسعه می دهید، کمتر احتمال دارد که برای خود متاسف شوید. شاید این زمان خوبی باشد تا فعالیت‌های جدید را امتحان کنید.

به گروه‌های خودیاری بپیوندید یا برای کمک به فردی که از خودتان خوش شانس‌تر است، داوطلب شوید. توجه به احساسات خود می تواند به شما در تقویت عزت نفس

کمک کند. وقتی به احساسات خود احترام نمی گذارید، فکر میکنید که هر آنچه دیگران به شما می گویند باید احساس کنید، باور کنید.

۵. فعال باشید، ورزش کنید.

حرکت دادن بدن راهی عالی برای دست کشیدن از حسرت خوردن برای خودتان است. وقتی خودتان را مجبور به ورزش کنید و قلبتان را به حرکت درآورید، احساس بهتری

نسبت به خودتان پیدا خواهید کرد. اندورفین‌هایی که از ورزش به دست می‌آیند، روحیه شما را بالا می‌برند.

این عبارت قدیمی را به خاطر بسپارید، “عضله ای را حرکت دهید، یک فکر را تغییر دهید.”
ورزش به همه چیز در زندگی شما کمک می کند: بهتر می خوابید، سالم تر و تناسب اندام خواهید داشت و کمتر احساس استرس خواهید کرد.

۶. مهربانی را با خودتان تمرین کنید.

وقتی متوجه شدید که گفت و گوی درونی (یا گفتگو با خود) منفی گرایی را تکرار می کند، راهی پیدا کنید که همه چیز را از دید جدیدی ببینید.

  • به عنوان مثال، اگر متوجه شدید که به خود می گویید: “تو خیلی احمقی!” به خود یادآوری کنید که “اشکالی ندارد، فقط یک اشتباه کوچک بود.”
  • اگر اشتباه بزرگی بود، به خود یادآوری کنید که از این تجربه درس خواهید گرفت. می توانید بگویید: «هر انسانی اشتباه می کند. به هر حال من خودم را دوست دارم و مجبور نیستم کامل باشم.»
  • وقتی اشتباهی مرتکب می شوید درک خودتان به شما کمک می کند تا با احساسات برگشت ناپذیر عشق کنار بیایید.
  • هنگامی که عاشق شخص اشتباهی هستید، بسیار مهم است که با خودتان مهربانی کنید.

۷. برای خودتان زندگی کنید.

این بدان معناست که به آنچه می خواهید، احساس و فکر می کنید اولویت دهید. افرادی که عاشق فرد نامناسبی می شوند، اغلب زمان بیشتری را صرف آنچه دیگران برای آنها می خواهند کرده اند، نه برای آنچه خود می خواهند. (زمان را برای جلب رضایت دیگران صرف نکنید).

  • اگر می‌خواهید با تجربه ناخوشایند عشق کنار بیایید، با توجه به خواسته های خود زندگی کنید. اینکه دیگران از شما چه توقعی دارند مهم نیست.
  • در نظر بگیرید که واقعاً چه چیزی باعث خوشحالی شما می شود. چه زمانی بیشتر احساس می کنید “خود واقعیتان هستید” ؟ بیشتر از این کارها انجام دهید.
  • وقتی متوجه می‌شوید که کارهایی را انجام می‌دهید که باعث می‌شود احساس ناخوشایندی، حماقت یا بیهودگی کنید، بد نیست سعی کنید این کارها را در زندگی‌تان به حداقل برسانید.
بیشتر بخوانید  چگونه با کودک عصبانی رفتار کنیم؟ 10 روش جلوگیری از پرخاشگری کودکان

روش چهارم : درک احساسات

۱.مسئولیت انتخاب های خود را بپذیرید
حتی اگر احساس خوبی نداشته باشید، تصمیم گیری برای قبول مسئولیت تصمیماتی که گرفته اید به شما کمک می کند یاد بگیرید و رشد کنید.
به هر حال، مسئولیت پذیری در قبال انتخاب های خود، برعکس قربانی بودن است. قربانی نقشی ناتوان است. مسئول زندگی خود بودن قدرتمند است.

با قبول مسئولیت، در موقعیت بهتری خواهید بود و باعث می شود از انتخاب های خود درس بگیرید.

حتی زمانی که شخص دیگری بد رفتار کرده است، این احتمال وجود دارد که شما نقشی داشته باشید.

صحبت با یک درمانگر، یک مشاور یا یک دوست قابل اعتماد می تواند به شما کمک کند تا انتخاب های خود را به روشی جدید مرتب کنید.

۲. در خود به دنبال الگوهایی باشید که شما را به انتخاب شخص اشتباه می رسانند
اگر در روابط احساس ناامنی می کنید یا دوست ندارید خیلی به دیگران نزدیک شوید، به احتمال زیاد در موقعیت های عشقی ناخوشایند متعددی قرار گرفته اید.
یک دوست خوب یا یک درمانگر می تواند  برای شناسایی الگوهایی باشد که باعث می شود شما به دنبال روابط بد باشید.
سعی کنید درباره راه های درست ارتباط مطالعه کنید تا بتوانید الگوی نادرست خود را شناسایی کنید. دیدن رفتار خود به عنوان یک سری الگوها، به جای شکست های اخلاقی، می تواند منجر به یک رابطه عالی و ایده‌آل شود.
۳.احساسات خود را در مورد مجرد بودن بررسی کنید
در مورد مجرد بودن، انگ افسانه ای زیادی وجود دارد. ترس از مجرد بودن می‌تواند اولویت‌های شما را تغییر دهد. افرادی که در روابط بدی هستند به اندازه افرادی که از
مجرد بودن می ترسند تنها هستند.
اگر از مجرد بودن می ترسید، به احتمال زیاد علائم هشدار دهنده ای که شما را از داشتن یک رابطه بد باز می دارد، از دست خواهید داد.
۴. از خودت در برابر افراد سمی محافظت کن
شما انتخاب می کنید چه کسی را به زندگی خود راه دهید، این یک تمرین برای تشخیص درست هستید.

اگر متوجه دوستانی شدید که به نظر می رسد از ناراحتی یا بدبختی شما لذت می برند، آنها را از زندگی خود دور نگه دارید.

دوستی هایی را ایجاد کنید که به شما کمک می کند اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. دوستان شما نباید فقط زمانی که همه چیز برای شما خوب پیش می رود کنارتان باشند.

وقتی در اطراف شما افرادی قرار می گیرند که شما را دوست دارند. به شما احترام می گذارند، به احتمال زیاد بتوانید خودتان را دوست داشته باشید و به خود احترام بگذارید.
۵.خودتان را به خاطر اشتباهات گذشته ببخشید.

اگر دچار دوست داشتن (کسی که در دسترس شما نیست یا مناسب شما نیست)شده اید، شما هم مثل بقیه انسانها دچار اشتباه شده‌اید، به خود سخت نگیرید.

سخت‌گیری کمتر یا بیخیالی ممکن است نیاز به تمرین داشته باشد، اما در نهایت یادگیری بخشیدن خود، شما را به یک زندگی انعطاف‌پذیرتر هدایت می‌کند.

اشتباهات فقط اشتباه هستند و فرصت های زیادی برای یادگیری از آنها وجود دارد.

اشتباهات درس هایی را که باید یاد می گرفتید در نظر بگیرید. بدون درد، شانس کمی برای رشد و یادگیری چیزهای جدید وجود دارد. اشتباهات، حتی آنهایی که دردناک هستند، تنها بخشی از یادگیری هستند.

ارسال دیدگاه

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به زیت نت ♥ می باشد.