امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
زیت نت

زیت نت

مجله ای برای تمام فارسی زبانان
X
سوزش سرِ دل

سوزش سرِ دل ، پیشگیری + راه های درمان

راه های پیشگیری و درمان سوزش سر دل

در این بخش از مجله زیت نت میخواهیم اطلاعاتی مختصر و مفید درباره یکی از انواع ناراحتی های معده به نام سوزش سر دل و راه های پیشگیری و درمان آن کسب کنیم .

این ناراحتی یکی از بیشترین مشکلات معده می باشد و در اصل مربوط به مری است نه معده . وقتی محتویات معده وارد مری می شوند، آن را تحریک میکنند و باعث سوء بلع ، سوزش سینه ، سوء هاضمه عارق زدن و … می شوند .

این ناراحتی گاهی با ناراحتی قلبی اشتباه می شود و شخص فکر می کند که قلب او بیمار شده است . همچنین گاهی فرد به اشتباه فکر میکند که دچار زخم معده شده است . این ناراحتی در دوران بارداری به علت فشار جنین روی معده ، به طور معمول به وجود می آید . رعایت چند دستور ساده غذایی باعث برطرف شدن این ناراحتی در بیشتر افراد می شود .

سوزش سرِ دل ، پیشگیری + راه های درمان

رژیم غذایی و راه درمان سوزش سر دل

  1. تعداد وعده های غذایی را زیاد کنید و مصرف غذا در هر وعده را کم نمایید .
  2. در صورتی که اضافه وزن دارید وزن خود را کم نمایید .
  3. از پوشیدن لباس های تنگ یا بستن کمربند به شکل سفت ، مخصوصا بعد از غذاخوردن ، خودداری کنید.
  4. بلافاصله بعد از غذاخوردن دراز نکشید.
  5. دو تا سه ساعت قبل از خواب چیزی نخورید . هنگام خواب سر را کمی بالاتر از بدن قرار دهید.
  6. دو ساعت قبل از ورزش و یک ساعت بعد از ورزش چیزی نخورید .
  7. حداقل تا نیم ساعت بعد از غذاخوردن به مطالعه نپردازید .
  8. از مصرف این مواد خودداری کنید : سیگار ، شکلات ، نوشابه های گازدار ، ادویه جات مخصوصا فلفل ، چای پررنگ ، قهوه ، آب مرکبات مخصوصا پرتقال
  9. حبوبات مانند نخود ، لوبیا ، عدس ، لپه را چند ساعت در آب قرار دهید ، سپس آب آن را ریخته و حبوبات را پخته و مصرف نمایید .
  10. شیر در بعضی افراد باعث کم شدن درد می شود و در بعضی افراد درد را بیشتر می کند بنابراین مصرف آن به حالت شما بستگی دارد .
  11. مصرف گروه گوشت را به ۶ تا ۸ واحد برسانید و مصرف گروه چربی را حداکثر ۴ تا ۶ واحد نمایید . گروه چربی را در وعده های غذایی تقسیم کنید و برای یک وعده غذایی ، چربی زیاد ، غذای سرخ کردنی ، کره ، مربا ، ته دیگ و … مصرف نکنید.
  12. از خوردن غذاهایی که باعث نفخ در شما می شوند یا ناراحتی معده شما را زیاد می کنند خودداری کنید. این غذاها در افراد مختلف ، متفاوت می باشند ولی خیار ، پیاز ، کلم ، سیب گلاب با پوست ، برگ چغندر ، خربزه ، هندوانه ، تربچه و تره در بیشتر افراد باعث بدتر شدن سوزش سر دل می شوند.
بیشتر بخوانید  10 روش طبیعی سفید کردن دندان های زرد و از بین بردن جرم و لک دندان

 

منبع معتبر : بر اساس کتاب رژیم های غذایی معده

نویسنده : محسن احمدی کارشناس علوم تغذیه

سوزش سر دل ، پیشگیری و راه های درمان

ارسال دیدگاه

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به زیت نت ♥ می باشد.