امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
زیت نت

زیت نت

مجله ای برای تمام فارسی زبانان
X
درمان خانگی شوره سر

با این ۸ درمان خانگی ساده با شوره سر خود خداحافظی کنید

زیت نت : در این بخش از مجله اینترنتی زیت نت چند روش درمان خانگی رفع شوره سر و خارش پوست سر را ارائه می دهیم. ابتدا باید بدانیم شوره سر چیست و چرا با این معضل رو به رو می شویم؟ سپس راه های درمان خانگی و … را معرفی می کنیم.

شوره سر باعث خارش و پوسته پوسته شدن بیش از حد پوست سر می شود. حتی اگر شوره سر شما خفیف باشد، اگر به درستی درمان نشود، می تواند موجب خارش پوست شدید شود یا ممکن است منجر به ریزش مو شود.

پوست سر حاوی غدد چربی است که برای حفظ رطوبت و سلامت آن روغن تولید می کنند. هنگامی که تولید روغن به دلایلی کاهش می یابد، پوست سر بیش از حد خشک و پوسته پوسته می شود

چندین چیز وجود دارد که می تواند شوره سر را تحریک کند. بیشتر آنها را می توان به استرس، بهداشت، ژن، افزایش تولید چربی و نوسانات هورمونی نسبت داد.

اما علت واقعی شوره سر، قارچ مخمر مانند روی پوست سر به نام مالاسزیا است. این قارچ از چربی های طبیعی پوست سر یا سبوم تغذیه می کند و بعداً به صورت ملتهب، قرمز و خارش پوست سر به تحریک پوست سر تبدیل می شود.

از دیگر عوامل مؤثر در شوره سر و خارش پوست سر :

  • اگزما
  • خشکی بیش از حد پوست
  • کمبودهای غذایی
  • عفونت های پوست سر
  • قرار گرفتن در معرض هوای سرد و خشک
  • موهایتان را به دفعات بسیار شامپو کنید
  • استفاده از محصولات مراقبت از مو حاوی الکل و مواد شیمیایی

اگر به دنبال یک درمان خانگی برای شوره سر بوده اید، به صفحه درستی آمده اید. بسیاری از درمان‌های خانگی ساده با موادی وجود دارد که می‌توانید به راحتی آن‌ها را در خانه پیدا کنید تا از شر شوره سر خلاص شوید. یا اینکه با محصولات موی موجود که به راحتی پوست سر را مرطوب و تغذیه می‌کنند تا از شر شوره سر خلاص شوید.

اگر به دنبال محصولی برای از بین بردن شوره هستید یا شامپوی ضدشوره مناسب خود را نمی یابید ادامه مطلب را بخوانید.

۱ . درمان کامل شوره سر و رفع خارش ناشی از شوره با شامپو ضد شوره :

یافتن شامپوی مناسب ضد شوره، کلید شما برای داشتن موهایی بدون شوره است.

فقط به شامپوی ضد شوره شماره ۱ جهان با رطوبت دهی عالی هد اند شولدرز اعتماد کنید. دارای ۱۰ برابر مرطوب کننده است که پوست سر و مو را تمیز، شاداب، مرطوب و براق می کند.

شامپو هد اند شولدرز سوپریم موستر دارای کرم آرگان لوکس با عطر گل با ماندگاری طولانی است. فرمول متعادل با pH، آب و رطوبت را برای بهبود خشکی محفوظ می‌دارد و موها را مرطوب و براق می‌کند. همچنین با روغن آرگان فرموله شده است که به بهبود رطوبت مو و پوست سر کمک می کند. این درمان خانگی شوره سر برای انواع مو، از جمله موهای حساس، مناسب است!

بیشتر بخوانید  میلیا چیست؟ 10 درمان خانگی جوش های ریز سر سفید اطراف چشم و گونه

شامپو ضد شوره

رایج ترین شامپوهای ضد شوره حاوی یک یا چند مورد از موارد زیر هستند:

  • زینک پیریتیون یا زینک اودین
  • سولفید سلنیوم
  • پیروکتون اولامین – این جدیدترین افزودنی به شامپوهای دارویی است. به عنوان یک عامل ضد شوره “نسل دوم” شناخته می شود.

اگر شوره سر شدید یا مقاوم به درمان با شامپو باشد، لوسیون های کورتیکواستروئیدی موضعی یا لوسیون کلوبتازول می توانند علائم را تسکین دهند.

۲. درمان شوره سر با جوش شیرین :

پاکسازی پوست سر

اگر فکر می کنید داروهای ضد شوره را نمی توانید تهیه کنید – خوب، آشپزخانه را بررسی نکرده اید. جوش شیرین قارچ های بیش فعالی که می توانند باعث شوره سر شوند را کاهش می دهد.

همچنین به عنوان یک لایه بردار عمل می کند که می تواند سلول های اضافی پوست و چربی را از پوست سر پاک کند. این ترکیب رایج درمان خانگی شوره سر نیز دارای خواص آنتی اکسیدانی است.

برای از بین بردن این پوسته های مزاحم، موهای خود را خیس کنید و سپس یک مشت جوش شیرین را به پوست سر بمالید. مستقیم به آبکشی بروید.

ممکن است متوجه شوید که موهایتان خشک می شود، اما این طبیعی است. تنها در عرض چند هفته، پوست سر شما دوباره شروع به تولید روغن های طبیعی می کند و این باعث می شود موهای شما نرم تر و پوست سر شما بدون پوسته پوسته شدن باشد. اگر بیش از حد موهاتان خشک شد برای برطرف شدن خشکی موها بعد از حمام می توانید از روغن زیتون یا ماسک موهای حاوی روغن زیتون یا آرگان استفاده کنید.

۳. درمان شوره و قارچ پوست سر با روغن نارگیل :

کاهش شوره سر با درمان خانگی

این یک درمان آزمایش شده ضد شوره سر است.

  • روغن نارگیل می تواند به بهبود هیدراتاسیون، کاهش تحریک و جلوگیری از رشد قارچ کمک کند.
  • اسید لوریک و کاپریک که در روغن نارگیل یافت می شود به دلیل خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی خود شناخته شده است.
  • می تواند به مبارزه با باکتری های مولد شوره سر کمک کند.

برای استفاده از روغن نارگیل به عنوان یک درمان خانگی برای شوره سر، چهار قاشق غذاخوری روغن نارگیل را روی پوست سر خود ماساژ دهید و بگذارید یک ساعت بماند.سپس با شامپو بشویید.

استفاده از روغن نارگیل ممکن است عوارض جانبی جزئی داشته باشد به خصوص برای افرادی که پوست حساس و اگزما دارند. گزینه دیگر یافتن یک شامپو ضد شوره قابل اعتماد با ترکیب روغن نارگیل است.

بیشتر بخوانید  6 محلول گیاهی برای درمان ریزش مو و تقویت موی سر

۴. درمان شوره و پاکسازی پوست سر با روغن درخت چای :

روغن درخت چای برای شوره سر

خواص درمانی طبیعی روغن درخت چای به کاهش خارش، چربی و پاکسازی پوست سر از باکتری هایی که ممکن است با شوره سر مرتبط هستند کمک کند و در عین حال آن را مرطوب نگه می دارد. پوست سر همچنین از ویژگی های ضد باکتری، ضد میکروبی و ضد عفونی کننده روغن درخت چای بهره می برد.

استفاده از روغن درخت چای به طور مستقیم روی پوست سر ممکن است باعث التهاب یا بثورات پوستی شود، بنابراین می توانید با اضافه کردن چند قطره به شامپوی معمولی خود به عنوان یک درمان خانگی برای شوره سر شروع کنید. این دارو ممکن است برای افرادی که پوست حساسی دارند نیز مناسب نباشد.

۵. درمان خارش پوست با آلوئه ورا :

از آلوئه ورا استفاده کنید . آلوئه ورا یکی دیگر از درمان های خانگی بسیار موثر برای خشکی پوست سر است. از آنجایی که آلوئه ورا یک مرطوب کننده عالی برای پوست است، می توانید از آن برای تسکین خارش پوست سر نیز استفاده کنید. در واقع، آلوئه ورا به ویژه برای پوست سر خشک ناشی از پسوریازیس مفید است.
ژل خالص آلوئه ورا را از برگ آلوئه ورا استخراج کنید.
ژل را روی پوست سر خود بمالید.
بگذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند.
موهای خود را با یک شامپوی معمولی بشویید.
این درمان را یک تا دو بار در هفته تکرار کنید.

 

۶. درمان خارش و خشکی پوست با عسل :

. از ماسک عسل استفاده کنید. عسل یک درمان خوب برای خشکی و خارش پوست سر است.

خواص ضد میکروبی عسل می تواند به از بین بردن هرگونه میکروب مضر موجود در پوست سر کمک کند و خطر عفونت را کاهش دهد.

عسل خام را با مقداری آب گرم به نسبت ۱/۴ رقیق کنید. محلول را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه روی پوست سر خود ماساژ دهید. سر خود را با یک حوله گرم بپوشانید و بگذارید ۲ ساعت بماند. موهایتان را شامپو بزنید و شستشو دهید. از این دارو دو بار در هفته استفاده کنید.

متناوبا، ½ فنجان روغن زیتون گرم و ۲ قاشق چایخوری عسل را مخلوط کنید. این را روی پوست سر خود بمالید و به آرامی ماساژ دهید. اجازه دهید حدود ۱۰ دقیقه بماند و سپس با شامپو شستشو دهید. از این دارو دو تا سه بار در هفته استفاده کنید.

لیمو می تواند به از بین بردن سلول های مرده و همچنین مرطوب نگه داشتن پوست سر کمک کند. آب ۱ لیمو را بگیرید و عسل را به آن اضافه کنید. از این مخلوط برای ماساژ پوست سر خود استفاده کنید. آن را بشویید و بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه موهای خود را با شامپو بشویید.

بیشتر بخوانید  چگونه چین و چروک صورت و اطراف چشم را در خانه درمان کنیم؟

۷. خواص ضدقارچی و ضدباکتریایی ماست و کاهش خارش پوست سر :

ماست به عنوان یک درمان عالی برای خشکی پوست سر عمل می کند. دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است که به تمیزی پوست سر و عاری از عفونت کمک می کند. همچنین موهای شما را نرم، صاف و براق می کند.

بر اساس مطالعات، مخلوطی از ماست و تخم‌مرغ می‌تواند خشکی پوست سر و ریزش مو را کاهش دهد.

ماست ساده را روی پوست سر خود بمالید و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه کاملا ماساژ دهید. قبل از اینکه آن را با آب ولرم بشویید، اجازه دهید ۳۰ تا ۴۵ دقیقه بماند. از این دارو چند بار در هفته استفاده کنید.
یا نصف فنجان ماست و ۳ قاشق غذاخوری دانه شنبلیله آسیاب شده را با هم مخلوط کنید. این مخلوط را روی پوست سر و موهای خود بمالید. ۱ ساعت صبر کنید و سپس آن را با شامپوی ملایم بشویید. این درمان را یک بار در هفته تکرار کنید.
یک تخم مرغ را هم بزنید و ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری ماست ساده به آن اضافه کنید. این مخلوط را به موهای خود بمالید. بگذارید ۱۵ دقیقه بماند. این درمان را هر دو تا سه بار در هفته قبل از شستشوی موها با شامپو امتحان کنید.

۸. غذاهایی مصرف کنید که دارای اسیدهای چرب امگا ۳ بالایی هستند.

امگا ۳ دارای خواص ضد التهابی است که فولیکول های مو را باز می کند و باعث رشد سالم مو می شود. همچنین به تنظیم تولید چربی روی پوست کمک می کند و از خشکی و پوسته پوسته شدن پوست سر جلوگیری می کند. داشتن شوره سر می تواند نشانه ای از کمبود این اسیدهای چرب در رژیم غذایی باشد و علائم شوره سر را بدتر کند.

غذای غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ را می توان در غذاهای دریایی مانند سالمون، ماهی تن، ماهی خال مخالی، ساردین یا آجیل و دانه هایی مانند دانه کتان، دانه چیا و گردو یافت. اگر سبک زندگی شما را از مصرف غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ محدود می کند، می توانید آنها را به عنوان مکمل نیز مصرف کنید.

وقتی می بینید که آن دانه های سفید مزاحم از پوست سرتان می ریزند، خیلی ناامید نشوید! شما همیشه می توانید به یک درمان خانگی برای شوره سر مانند مواردی که در بالا ذکر کردیم روی بیاورید.

 

درمان خانگی شوره سر

ارسال دیدگاه

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به زیت نت ♥ می باشد.