امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
زیت نت

زیت نت

مجله ای برای تمام فارسی زبانان
X
انواع جفت در بارداری و حاملگی

انواع جفت در بارداری و حاملگی

جفت اندام مهمی است که در بارداری بوجود می آید. سلول تخم در رحم مادر پس از لانه گزینی به رحم متصل می شود. در اتصال رحم، جفت تشکیل می شود که نقش تامین اکسیژن و غذای مورد نیاز جنین دارد. همچنین حکم تصفیه کننده برای جنین دارد که اجازه عبور مواد مضر خون مادر را نمی دهد. جفت از طریق بند ناف، مواد مغذی و اکسیژن را به جنین می رساند. با افزایش سن بارداری و بزرگ شدن جنین، اندازه جفت نیز بزرگ می شود. جفت به صورت بافت منسجم و پهنی است که به دیواره رحم می چسبد. بعد از تولد نوزاد جفت باید از بدن مادر خارج شود. اگر بنابر دلایلی جفت در بدن مادر باقی بماند، باعث خونریزی زیاد شده و مکن است منجر به مرگ مادر شود. از این رو پزشک پس از زایمان جفت را بررسی کرده تا از این که کامل خارج شده است اطمینان یابد. وزن آن پس از تولد تقریبا هم وزن نوزاد یا کمی بیشتر است. از انجا که جفت دارای سلول های بنیادی است، در برخی بیمارستان ها برای آزمایشات بر روی سلول های بنیادی مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع جفت در بارداری و حاملگی

 انواع جفت در بارداری و حاملگی

با توجه به این که جفت در کدام قسمت رحم مادر می چسبد، نامگذاری می شود. اگر جفت در قسمت پشتی دیواره رحم تشکیل شود، جفت خلفی نامیده می شود. اگر در دیواره جلوی رحم تشکیل شود، جفت قدامی نامیده می شود. اگر در قسمت بالای رحم قرار گیرد جفت فوندال می نامندو ممکن است جفتی قدامی و فوندال یا خلفی و فوندال باشد. جفت جانبی به جفتی گویند که در دیواره های کناری رحم تشکیل شود. ممکن است سمت چپ یا راست مادر بوجود آید. اما اگر لانه گزینی در نزدیکی دهانه رحم اتفاق بیافتد، جفت نزدیک یا گاهی روی دهانه رحم تشکیل می شود که در این حالت عوارض جدی برای مادر و جنین به همراه دارد. محل جفت در سونوگرافی های دوران بارداری مشخص می شود. در مراحل او لیه بارداری جفت سطح بیشتر یاز رحم را گرفته است که با ازپفزایش سن بارداری اندازه رحم بزرگ شده و جفت به سمت بالا حرکت می کند که به آن مهاجرت جفت نیز می گویند. اما در جفت سر راهی، حرکت جفت امکان پذیر نیست. هیچ کدام از جفت های نام برده غیر از جفت سر راهی، جای نگرانی ندارند اما در مورد جفت های سر راهی می تواند نگران کننده باشد. بنابراین برای تعیین موقعیت جفت، از سونوگرافی های متعدد دوران بارداری استفاده می شود تا اگر جفت سر راهی بود، پزشک در جریان آن قرار گیرد و تمهیدات لازم را بیاندیشد.

بیشتر بخوانید  لبو و فواید بسیار مهم آن در دوران بارداری

انواع جفت در بارداری و حاملگی

انواع جفت در بارداری و حاملگی

این نکته قابل ذکر است که اگر مادر سزارین یا جراحی رحمی داشته باشد، احتمال چسبیدن جفت به محل برش رحم، زیاد است. اگر این اتفاق بیافتد، ممکن است جفت به داخل زخم پیشرفت کند که چسبندگی جفت ایجاد می شود این بیماری بسایر نادر است ولی سابقه سزارین احتمال بروز آن را افزایش می دهد. عوامل متعددی می تواند روی سلامت جفت تاثیر بگذارد. گذشتن از موعد زایمان، پره اکلامپسی، اختلال لخته خونی، مصرف دخانیات و مواد مخدر، ضربه به شکم، سن زیاد مادر، بارداری چند قلویی، سزارین قبلی، دیابت، چاقی مادر و بیماری های عفونی و ویروسی مادر در دوران بارداری، بر سلامت جفت اثر می گذارد.

ارسال دیدگاه

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به زیت نت ♥ می باشد.