امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
زیت نت

زیت نت

مجله ای برای تمام فارسی زبانان
X

چرا کودکمان در حمام می ترسد؟ بررسی علت های گریه کودک در حمام + راهکارها

سلامت کودک : حمام کردن در هر سن و سالی یکی از آرامش‌بخش ترین کارها برای هر فردی در زندگی روزمره می باشد و همچنین یکی از لذتبخش ترین کارها برای کودکان به خصوص کودکان ۱ تا ۶ سال نیز همین حمام کردن و یا آب بازی در حمام می باشد. با اینکه بسیاری از کودکان بازی با آب را دوست دارند، بسیاری نیز از رفتن به حمام و ریختن آب بر روی سر و بدنشان می ترسند. اما چرا؟ اگر کودک شما نیز از رفتن به حمام ترس دارد و شما با گریه های پی در پی کودک خود مجبور به شستشوی او می شوید، با ما تا انتهای این مطلب همراه شوید.

علت های گریه کودک در حمام

ترس کودک در حمام

ترسیدن کودک در حمام دلایل بسیاری دارد مانند موارد زیر که هر کدام را به صورت کامل برا‌تان توضیح خواهیم داد :

  1. رفتار نادرست والدین با کودک در حمام
  2. استفاده از روش های غیرمعمول برای شستشوی کودک
  3. ترساندن والدین از وجود فردی یا چیزی در حمام برای کودک
  4. نبود فضای مناسب و دیزاین نامناسب حمام
  5. استفاده از مواد شستشوی ویژه بزرگسالان برای کودک
  6. ترس درونی کودک

رفتار نادرست والدین با کودک در حمام

یکی از اصلی ترین مواردی که مانع از لذت بردن کودک در حمام می شود رفتار نادرست پدر و مادر در حمام می باشد. از جمله این رفتارها تحقیر کودک و استفاده از کلمات نامناسب مانند فحش و ناسزا و یا داد زدن بر سر کودک می باشد که اگر میخواهید فرزند نرمالی را در آینده داشته باشید هرگز این کارها را انجام ندهید.

بیشتر بخوانید  تست غربالگری سه ماهه اول در بارداری

استفاده ار روش های غیرمعمول برای شستشوی کودک

اگر شما علاقه خاصی به آب داغ دارید و یا بسیار حمام کردن با آب سرد را می پسندید اینها دلایلی برای اینکه کودک شما هم مانند شما باشند و رفتارهای شما را دنبال کنند نیست. به هیچ عنوان کودک را وادار به حمام کردن با اینگونه روش ها نکنید! بهترین روش در این گونه موارد استفاده از آبی ولرم در تابستان و همچنین گرم کردن و آماده کردن حمام در زمستان می باشد.

ترساندن والدین از وجود فردی یا چیزی در حمام برای کودک

اینکه فرزند شما حمام کردن را دوست ندارد دلایل روانشناختی خود را دارد و شما باید با مطالعه و مشورت گرفتن از متخصصان در این حوزه کودک خود را برای حمام کردن آماده کنید. هرگز او را نترسانید که اگر به حمام نرود، کسی به او آسیب می رساند و یا بعداز حمام شما به خدمتش خواهید رسید. این گونه رفتارها جز نتایح منفی در ذهن کودک نتیجه مثبتی نخواهد داشت.

نبود فضای مناسب و دیزاین نامناسب حمام

حمام هایی که در مکان نامناسب ساخته می شوند و یا فضایی رعب انگیز برای کودک دارند نیز ازجمله دلایلی برای حمام نرفتن کودکتان دارد. سعی کنید تا حد ممکن در حمام از اسباب بازی ها استفاده کنید و اگر درو دیوار حمام زشت و نامناسب می باشد با استفاده از پوستر و یا کاغذ دیواری های مخصوص، حمامتان را کمی زیباتر کنید.

علت های گریه کودک در حمام

چرا کودکمان در حمام می ترسد؟ بررسی علت های گریه کودک در حمام + راهکارها

استفاده از مواد شستشوی ویژه بزرگسالان برای کودک

بیشتر بخوانید  درمان فوری نیش زدن زنبور در کودکان در خانه

همیشه سعی کنید برای کودک خود شامپو های سر و بدن مخصوص خودش را تهیه کنید تا از آسیب رسیدن به چشم و بدن کودک در برابر مواد شستشوی بزرگسالان محافظت شود. همچنین استفاده از انواع موبر ها و کرم های پوستی بزرگسال برای کودک ممنوع می باشد. زیرا ممکن است باعث ایجاد انواع حساسیت های پوستی و سایر آسیب های پوستی برای کودک شود.

ترس درونی کودک

بعضی از کودکان با اینکه پدر و مادرشان همه نکات مثبت فرزند داری را رعایت میکنند اما بازهم در سنین مختلف ترس هایی را دارند که این امر در حمام رفتنشان نیز صدق میکند. اگر کودک شما نیز از اینگونه ترس ها رنج می برد پیشنهاد میکنیم حتما با مشاور کودک در ارتباط باشید.

نتیجه گیری

برای اینکه کودک شما از رفتن به حمام ترس نداشته باشد و یا در حمام گریه نکند باید قبل از بردن او به حمام، همه جیز را آماده کنید و هنگام بردن کودک به حمام برای او شعر و آواز کودکانه بخوانید و با او بازی کنید تا او نیز آماده شود. هرگز بلافاصله شروع به شستشوی کودک نکنید. آرام آرام و با آرامش سعی کنید فضایی مناسب و دل انگیز برای کودک خود فراهم کنید و سپس شروع به شستشوی او کنید. به یاد داشته باشید کودک شما حق دارد هرچقدر دوست داشت با آب بازی کند، آب بازی برای کودکان یک تفریح بسیار مناسب می باشد.

 

ارسال دیدگاه

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به زیت نت ♥ می باشد.