امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
زیت نت

زیت نت

مجله ای برای تمام فارسی زبانان
X
جفت سر راهی

جفت سر راهی در حاملگی

وقتی تخمک بارور می شود و سلول تخم را بوجود می آورد، این سلول از لوله ها به داخل رحم هدایت شده و در رحم لانه گزینی انجام می شود. از آنجا که سلول م یتواند در هر جایی از رحم لانه گزینی را انجام دهد و در محل لانه گزینی جفت تشکیل می شود که به دیواره رحم می چسبد، بر اساس محل قرار گیری جفت، انواع جفت نامگذاری می شود. اگر لانه گزینی در دهانه رحم رخ دهد و جفت در دهانه رحم تشکیل شود، در این حالت جفت سر راهی بوجود می آید. در کل محل قرار گیری جفت غیر از حالت سر راهی، جای نگرانی ندارد و طبیعی محسوب می شود. اما در جفت سر راهی، بارداری خطرناک است.

جفت سر راهی

جفت سر راهی در حاملگی

تشخیص سر راهی بودن جفت فقط با سونوگرافی امکان پذیر است. اگر جفت در اوایل بارداری در پایین رحم قرار گرفته باشد، با بزرگ شدن رحم ممکن است به سمت بالا حرکت کند یا به اصطلاح مهاجرت جفت رخ دهد. البته این نکته قابل ذکر است که جفت در طول بارداری جابه جا نمی شود اما با بزرگ شدن رحم، سطح آن افزایش می یابد و محل اتصال جفت بالا می رود.

یکی از علایم جفت سر راهی، لکه بینی یا خونریزی واژینال در سه ماهه دوم بارداری است . تنها ۲۰ درصد از جفت های سر راهی تا هفته بیستم، می تواند در زایمان مشکل ایجاد کند. اما مشکل کجاست؟ وقتی جفت در دهانه رحم قرار گیرد، در زایمان طبیعی قبل از خارج شدن جنین از رحم، جفت خارج می شود که باعث خفگی و مرگ جنین می شود. در جفت ها یسر راهی، توصیه می شود زایمان به صورت سزارین انجام شود. یکی از عارضه های دیگر جفت سر راهی، چسبندگی جفت است که هنگام زایمان، باعث خونریزی شدید می شود. و سلامت مادر را تهدید می کند و در بعضی موارد ممکن است پزشک مجبور به خارجش کردن تمام یا بخشی از رحم شود. در مواردی که مادر سزارین قبلی داشته است و جفت سر راهی دارد، چاحتمال چسبندگی جفت بالا می رود.

بیشتر بخوانید  انواع جفت در بارداری و حاملگی

جفت سر راهی

جفت سر راهی در حاملگی

در بسیاری از زنانی که جفت سر راهی دارند، خطر یجنین را تهدید نمی کند. اما در زنانی که بارداری قبلیشان جفت سر راهی داشتند، سابقه سزارین داردند، عمل های رحمی انجام دادند، در بارداری های چند قلویی و مصرف دخانیت و سن بالای مادر، احتمال بوجود آمدن جفت سر راهی را افزایش می دهد.

اگر مادری جفت سر راهی داشت، لازم است توصیه های پزشک را جدی بگیرد. یکی از این توصیه ها منع رابطه جنسی در دوران بارداری است. استراحت و جلوگیر یاز خستگی نیز باعث می شود خونریزی واژینال کمتر و خطر برای جنین کاهش یابد. اگر در جفت سر راهی مادر در سه ماهه سوم دچار خونریزی یا انقباضات رحمی سریعا باید بتسری شود اگر خونریزی شدید باشد یا مشکلات تنفسی برای جنین بوجود آید، با توجه به سن بارداری، پزشک دستور به ختم بارداری می گرد و با عمل سزارین نوزاد را به دنیا می آورد. اما اگر در بیماستان بتوانند جلوی خونریزی و انقباضات رحمی را بگیرند و حال جنین و مادر خوب باشد، با استراحت مصلق، بارداری را تا هفته سی و هفت ادامه می دهند.

ارسال دیدگاه

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به زیت نت ♥ می باشد.