امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
زیت نت

زیت نت

مجله ای برای تمام فارسی زبانان
X
هماتوم در بارداری

هماتوم در بارداری چیست؟

به طور کلی بیماری هماتوم در نتیجه آسیب به یکی از عروق خونی بزرگ در بدن رخ می دهد. هماتوم در بارداری وقتی اتفاق می افتد که بنابر دلایلی خونریزی بین کیسه آمینوتیک و دیواره رحم اتفاق افتد. یکی از دلایل عمده به وجود آمدن هماتوم جدا شدن جفت از دیواره رحم و در نتیجه خونریزی داخل رحم می باشد. معمولا دلایل متعددی برای این اتفاق وجود دارد. هماتوم در بارداری تقریبا در دو درصد حاملگی ها رخ می دهد.

هماتوم در بارداری

هماتوم در بارداری چیست؟

 

اما علت حدود بیست درصد از کل خونریزی های سه ماه اول بارداری هماتوم است. به بیان ساده هماتوم لخته خونی ایجاد شده پشت جفت است که منجر به خونریزی واژن در دوران بارداری می شود. هماتوم به مرور زمان و با استراحت مطلق و داروهای تجویزی پزشک جذب یا دفع می شود. در این صورت به مرور خونریزی کم و قطع شده و هماتوم از بین می رود و نگرانی ندارد. اما اگر استراحت نباشد و بنابر دلایلی هماتوم به طور کامل جذب یا دفع نشود، به مرور زمان باعث کنده شدن جفت از دیواره رحم و سقط جنین می گردد.

برای بررسی هماتوم و روند جذب یا دفع آن، طبق تشخیص پزشک از سونوگرافی های سریالی استفاده می شود که پزشک بتواند روی روند کاهش اندازه هماتوم نظارت داشته باشد و بر اساس آن، دارو تجویز کند. برای درمان هماتوم، استراحت مطلق مادر باردار و استفاده از داروهای هورمونی برای محکم کردن جفت توصیه می شود.
ایستادن، نشستن زیاد و فعالیت شدید و ورزش سنگین روند بهبود را کاهش می دهد و گاهی منجر به سقط جنین در این بیماری می گردد. بنابراین لازم است با مشاهده هر گونه خونریزی زیاد یا متوسط و لکه بینی در سه ماهه اول و دوم بارداری سریعا با پزشک خود تماس بگیرید و با استفاده از سونو گرافی وجود هماتوم و انداره آن بررسی گردد.

بیشتر بخوانید  غربالگری سه ماهه دوم بارداری

هماتوم در بارداری

هماتوم در بارداری چیست؟

طبق نظر پزشک در بارداری های همراه با هماتوم علاوه بر استراحت نسبی و مطلق (براساس میزان خونریزی و انداره هماتوم و نظر پزشک) رابطه جنسی نیز تا دفع یا جذب کامل و بهبود هماتوم، ممنوع است. هماتوم در بارداری اگر با نظارت و درمان دقیق پزشک باشد می تواند به تولد نوزاد سالم بانجامد.
این نکته قابل ذکر است که هماتوم اگر زیر نظر پزشک و توصیه های او و رعایت استراحت و ممنوعیت رابطه جنسی باشد تا حداکثر هفته بیستم بارداری به طور کامل از بین می رود.

علائم عمده هماتوم شامل خونریزی منظم از واژن، به صورت شدید یا به لکه بینی ، گرفتگی عضلات شکم و درد شکمی است که بهترین درمان آن استراحت مطلق و دوری از استرس می باشد.

گاهی ممکن است هماتوم در جفت بوجود آید ولی خونریزی در پشت جفت باقی بماند و خونریزی واژینال نداشته باشد که تنها راه تشخیص این نوع هماتوم، مشاهده آن در سونوگرافی های دوره ای معمولی بارداری است. از آنجا که وجود هماتوم ترس از سقط را بوجود می آورد لازم است احتیاط ها و مراقبت های لازم در مورد درمان هماتوم و استراحت مطلق و مراقبت های دیگر که به مادر باردار و همسر او داده می شود رعایت شود تا بتوانند فرزند خود را به سلامتی و بعد از دوران کامل بارداری درآغوش گیرند.

ارسال دیدگاه

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به زیت نت ♥ می باشد.