امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
زیت نت

زیت نت

مجله ای برای تمام فارسی زبانان
X
پره اکلامپسی در بارداری و زایمان

پره اکلامپسی در بارداری و زایمان

زیت نت : یکی از بیماری های دوران بارداری پره اکلامپسی (Preeclampsia) است که یک اختلال چند ارگانی است و در حدود ۵ تا ۷ درصد بارداری ها رخ می دهد که یکی از علل مرگ و میر مادر باردار و جنین می شود و اغلب در هفته ۲۰ به بعد رخ می دهد. در این بیماری، فشار خون مادر بالا می رود، سطح پروتئین در ادرار افزایش یافته و باعث تورم دست و پا می گردد. این بیماری تهدید جدی برای سلامتی مادر و جنین است که باید بررسی و درمان شود.

پره اکلامپسی در بارداری و زایمان

پره اکلامپسی در بارداری و زایمان

از آن جا که اغلب این بیماری در اواخر بارداری رخ می ده، پزشک ابتدا سعی می کند با داروهای ضد فشار خون، تزریق استروئیدها و تزریق منیزیم فشار خون مادر را کنترل کند. اگر نتوانست و با داروها میزان فشار خون کنترل نشد برای جلوگیری از صدمه به مادر و جنین، دستور به ختم بارداری و زایمان پیش از موعد می دهد. این نکته قابل ذکر است که بعد از ختم بارداری عوارض ناشی از پره اکلامپسی تا تقریبا دو هفته پس از زایمان در مادر وجود دارد که به مرور کم شده و از بین می رود. این نکته قابل ذکر است که پره اکلامپسی در دوران پس از زایمان هم ممکن است بوجود آید اما یک بیماری نادر است و با بررسی فشار خون و دفع پروتئین زیاد در ادرار قابل تشخیص است. این عارضه معمولا دو روز پس از زایمان ممکن است بوجود آید که باید فورا درمان شود.

بیشتر بخوانید  10 تغییر شگفت انگیز در دوران بارداری + علائم بارداری

پره اکلامپسی در بارداری و زایمان

اگر پره اکلامپسی تشخیص و درمان نشود و یا ختم بارداری انجام نگردد، منجر به عوارضی چون تشنج یا سکته مغزی، خونریزی کبد یا خونریزی پس از زایمان و آب اوردن ریه برای مادر و همچنین رشد ناقص جنین و وزن کم نوزاد متولد شده به دلیل نرسیدن خون کافی به جفت می شود. بنابراین در صورتی که مادر باردار با فشار بالا و ورم شدید دست، صورت و پا روبرو شد سریعا باید به پزشک مراجعه کند و آزمایش دفع پروتئین ادرار انجام دهد و در صورت تشخیص، این نکته قابل ذکر است که بعد از ختم بارداری عوارض ناشی از پره اکلامپسی تا تقریبا دو هفته پس از زایمان نیز در مادر وجود دارد که به مرور کم شده و از بین می رود. علایم دیگری از این بیماری که در بعضی از افراد ممکن است نشان داده شود عبارتند از سردرد شدید همراه با استفراغ، مشکلات بینایی و درد در ناحیه زیر دنده.

در افرادی که سابقه ابتلا به پره اکلامپسی در بارداری های قبلی را داشتند، احتمال بوجود آمدن این بیماری زیاد است. همچنین درصد بیشتری از زنان باردار بالای ۴۰ سال، بارداری دو و چند قلویی، مادران با وزن زیاد و بارداری همراه با دیابت، نسبت به بقیه بارداری ها، به این بیماری مبتلا می شوند. .

مصرف بیش از اندازه نمک در دوران بارداری یکی از دلایل بوجود آمدن این بیماری است. همچنین خونرسانی ضعیف به رحم، صدمه دیدن جدار عروقی و اختلال در سیستم ایمنی مادر می تواند باعث ایجاد پره اکلامپسی گردد. مادر باردار می تواند با تغذیه مناسب از جمله کاهش مصرف نمک، استفاده از امگا۳ و افزایش مصرف ویتامین های C و E مصرف مکمل های ویتامین D تا حدودی از پره اکلامپسی پیشگیری کند. همچنین جلوگیری از افزایش بیش از حد وزن در بارداری می تواند از پره اکلامپسی پیشگیری کند.

بیشتر بخوانید  بالا رفتن قند خون و دیابت در بارداری
ارسال دیدگاه

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به زیت نت ♥ می باشد.