امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
زیت نت

زیت نت

مجله ای برای تمام فارسی زبانان
X
انواع زایمان طبیعی

انواع زایمان طبیعی بر اساس روش های کاهش درد

زیت نت : زایمان یک فرایند دردناک است که برای مادر باردار استرس زیادی ایجاد می کند. بنابراین طبیعی است که مادر باردار در صدد راهی برای کاهش در خود و زایمان راحت تر باشد. از این رو پزشکان سعی در ابداع و انتخاب روش هایی برای کاهش درد هستند. در زایمان طبیعی، در مرحله اول انقباض و درد های منظم بوجود می آید که توصیه می شود تا وقتی فاصله درد ها به ۵ دقیقه و کمتر نرسیده است مادر به بیمارستان نرود و در آرامش به نرمش های سبک، پیاده روی و حمام آب داغ برای کاهش درد بپردازد. بعد از آن با افزایش درد و کاهش فاصله دردها، دهانه رحم از یک سانت یه ۱۰ سانت می رسد. و بعد از ده سانت نوزاد به دنیا می آید. در مرحله آخر نیز جفت خارج می شود.

 انواع زایمان طبیعی

انواع زایمان طبیعی بر اساس روش های کاهش درد

زایمان طبیعی بر اساس روش های کاهش درد، به چند روش تقسیم بندی می شود:

روش اول زایمان فیزیولوژیک است. این روش یکی از متداول ترین و بهترین روش ها است که در صورتی که مادر و جنین را خطر خاصی تهدید نکند، بدون دخالت پزشک مراحل درد و زایمان بدون دارو طی می شود. این روش نیاز به آمادگی مادر دارد. نیاز است که مادر از لحاظ روانی آماده باشد. با مراحل زایمان آشنا باشد و بداند در هر مرحله چه کارهایی انجام دهد تا زایمان سریعتر و راحت تری داشته باشد. در زایمان طبیعی هیچ محدودتی برای پوزیشن مادر وجود ندارد. بعضی مادران با راه رفتن درد خود را کنترل می کنند. استفاده از توپ یوگا و ورزش های کمری برای کاهش درد و دوش آب داغ می تواند در کنترل درد و افزایش سرعت باز شدن دهانه رحم به مادر کمک کند.

بیشتر بخوانید  انواع جفت در بارداری و حاملگی

یکی از روش های کاهش درد در زایمان طبیعی استفاده از وسایل فیزیوتراپی است. در این روش با استفاده از امواج الکتریکی روی پوست و محل مهره های ۴ و ۵، باعث ایجاد تزرشح مورفین طبیعی در بدن و کاهش درد می شود. این روش، روشی بی خطر بوده و آسیبی به مادر و نوزاد نمی رساند.

انواع زایمان طبیعی

انواع زایمان طبیعی بر اساس روش های کاهش درد

یکی دیگر از روش های کاهش درد استفاده از تزریق برخی داروهاست. استفاده از تزریق هورمون اکسی توسین یا به اصطلاح رایج آمپول فشار، باعث ایجاد انقباضات بیشتر شده و جنین را به بیرون هدایت می کند. این روش باعث سریعتر شدن فرایند زایمان می شود اما ممکن است در شرایط خاص باعث ایجاد خطر برای مادر کند.
روش دیگری که برای کاهش درد استفاده می شود استفاده از بی حسی اپیدورال است. در این روش بعد از اینکه دهانه رحم از یک حدی بازتر شد، متخصص بیهوشی سوزنی نازک را در قسمتی از مهرها ی کمر مادر وارد می کند تا بی حس شود و دردی حس نکند. در این حالت مادر می تواند پاهای خود را حرکت دهد اما دردی حس نمی کند. این روش در کاهش درد زایمان خوب است اما از آنجا که مادر انقباضات هم احساس نمی کند و متوجه زمان زور زدن نمی شود و به همین دلیل پروسه زایمان طولانی تر می شود و باید با کمک پزشک و زمانی که او تعیین می کند زور بزند تا بتواند نوزاد را به دنیا آورد.

روش دیگر استفاده از هیپنوتیزم در کاهش درد است که به مادر برخی مسائل تلقین می شود و با استفاده از کنترل خود آکاهی فرد، درد را کاهش می دهد. برای این کار نیاز است مادر از ۵ ماهگی تحت آماده سازی این روش باشد.

بیشتر بخوانید  انواع روش های زایمان | سزارین و زایمان طبیعی

استفاده زا گاز اکسید نیتروژن و اکسیژن می تواند در کاهش درد کمک کند. این روش تهدید برای سلامت مادر و نوزاد بوجود نمی آورد. یکی از روش هایی که امروزه خیلی به آن فکر می شود، زایمان در آب است. این روش در کشورهای اروپایی زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش مادر وقتی احساس درد می کند داخل آبی به عمق ۴۵ سانتی متر می شود و مراحل درد و زایمان را در آب طی می کند. این روش تا حد زیادی درد را کاهش می دهد و استفاده نکردن از دارو می تواند مزیت آن به حساب آید. از آنجا که نمی توان با استفاده از دستگاه هایی داخل آب، سلامت جنین رابررسی کرد این روش در کشور ما چندان موفق نیوده است. احتمال بوجود آمدن عفونت در مادر و نوزاد یکی از دلایل ناموفق بودن آن است. در ایران توصیه می شود در زایمان طبیعی فیزیولوژیک، در هنگام درد از وان آب گرم استفاده شود اما نزدیک زایمان توصیه می شود زایمان در خارج از آب و تحت نظر پزشک انجام گیرد تا هم از کاهش درد آب استفاده شود و هم از عفونت ها جلوگیری و از سلامت جنین اطمینان یابدند.

انواع زایمان طبیعی بر اساس روش های کاهش درد

این نکته حائز اهمیت است که استفاده از کمک زایمان می تواند زایمان را برای مادر راحت تر کند. استفاده از مامای همراه و در مواردی کمک همسر می تواند از لحاظ روحی و جسمی کمک زیادی به مادر داشته باشد. در این موارد توصیه می شود پدر علاوه بر دادن آرامش به مادر، ماساژهایی را روی مهره های ستون فقرات مادر انجام دهد تا درد او را کاهش دهد. برای داشتن زایمان طبیعی راحت تر مادران و پدران نیاز است در کلاس های امادگی زایمانی که بیمارستان ها یا مراکز بهداشت برگزار می کنند شرکت کنند تا علاوه بر آموختن روش های کاهش درد، مراحل زایمان و روش تنفس های صحیح در مراحل زایمان را بیاموزند.

بیشتر بخوانید  درمان فوری نیش زدن زنبور در کودکان در خانه
ارسال دیدگاه

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به زیت نت ♥ می باشد.